کد خبر: ۱۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران:
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی ابزارهای مالی بر پایه فلزات و پتروشیمی خبر داد.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی ابزارهای مالی بر پایه فلزات و پتروشیمی خبر داد.

 

*** افزایش کیفیت رگولاتوری
 

به گزارش قلم نيوز و به نقل از خبرگزاری صنایع، محتشمی‌پور با بیان اینکه عمده مباحثی که امروز بر تابلوی معاملاتی بورس کالای ایران وجود دارد به بحث رگولاتوری و تنظیم مقررات مربوط می‌شود، اظهار کرد:

موضوعات مربوط به رگولاتوری، قیمت‌گذاری کالاها و مدیریت عرضه و تقاضا از مواردی است که باعث می‌شود با وجود عرضه کالاها در بازار فیزیکی بورس کالا، امکان توسعه ابزارهای مالی روی کالاهای مختلف به حداقل برسد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیازمند افزایش کیفیت رگولاتوری هستیم، گفت:

در صورت تحقق رشد کیفیت رگولاتوری به طور حتم نقش بورس‌های کالایی در اقتصاد کشور پررنگ‌تر خواهد شد به نحوی که خوشبختانه امروز با تغییر رفتار رگولاتور صنعت نفت، تغییرات مثبتی را در بورس انرژی شاهد هستیم که این گونه اقدامات باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

 

*** آمادگی بورس کالا برای توسعه ابزارهای مالی
 

وی در ادامه، افزود: بهبود اقدامات رگولاتوری با همفکری همه نهادها و ذینفعان باعث تعادل هر چه بیشتر و آسیب کمتر بازارها حتی در مواقع بحرانی می‌شود.

محتشمی پور در ادامه به آمادگی بورس کالا برای توسعه ابزارهای مالی در بازارهای مختلف اشاره کرد و گفت:

یکی از مشکلات دیگری که در حوزه رگولاتوری با آن روبه رو هستیم، آشنایی محدود برخی نهادهای رگولاتور بخش صنعت با کارکرد و مزایای ابزارهای مالی است.

وی، تصریح کرد: امروز که به واسطه تحریم‌ها بعضا با مازاد موجودی انبار برخی شرکت‌ها مواجه هستیم، فرصت مناسبی برای معرفی ابزارهای مالی جدید از جمله معاملات گواهی سپرده کالایی در برخی صنایع فراهم شده که زیرساخت‌های بورس کالای ایران در این زمینه آماده است. در این حوزه هم‌اکنون معاملات ابزارهای مالی بورس کالا روی چند محصول با حجم بالا در جریان است و انواع محصولات در حوزه‌های صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز می‌توانند وارد بازار مالی بورس کالا شوند.

 

*** ضرورت توسعه ابزارهای مالی
 

به گزارش خبرگزاری صنایع، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در پایان، توسعه ابزارهای مالی را یک ضرورت برای رشد بورس کالا دانست و اظهار کرد:

امروز از یک سو با الزام قانونی عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان برای حضور در بورس کالای ایران روبه رو هستیم در شرایطی که آن‌ها نمی‌توانند از ظرفیت‌های بورس کالا در حوزه بازار مالی و مشتقه استفاده کنند که اگر محدودیت‌های این چنینی کاسته شود و نهادهای بالادستی از توسعه ابزارهای مالی و شیوه جدید معاملاتی و تامین مالی استقبال کنند بدون شک شاهد تغییر چهره معاملات بورس کالا در سال‌های آینده خواهیم بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: