کد خبر: ۱۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت از قول مساعد بانک مرکزی برای تامین نقدینگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع در شش ماهه دوم سال خبر داده و اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰ انجام شده که بخشی از آن در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل دنبال می‌شود.
رضا رحمانی امروز (شنبه) در جریان "دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو" اظهار کرد: دستیابی به این هدف نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی (در مجموع حدود چهار میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تقدیر از تلاش‌های بانک مرکزی، از قول مساعد این بانک برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در ۶ ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامه‌های توسعه ای و ساخت داخل وزارت صنعت آماده است. انتظار ما از بخش‌های مختلف که توانایی همکاری دارند، این است که پای کار بیایند.تا پایان سال پنج میز تعمیق ساخت داخل دیگر در صنعت خودرو خواهیم داشت و علاوه بر آن برگزاری این میزها در صنایع لوازم خانگی، فولاد، مس، پتروشیمی، موتورسیکلت، برق و الکترونیک و حوزه فناوری اطلاعات را در برنامه داریم.

وی با اشاره به حجم عظیم سرمایه های سرگردان در سطح جامعه، اظهار کرد: لازم است که با تضمین بانک مرکزی، صندوق های سرمایه گذاری در سطح کشور تشکیل شده تا سرمایه های مردمی را جذب آنها کرده تا در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

رحمانی ادامه داد:  برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری بیشتر در سال ۹۸ نسبت به سال  گذشته که ٩۴٩ هزار دستگاه سواری تولید شد، صورت گرفته است. این افزایش تولید نیازمند شش هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی است. علاوه بر این برنامه‌ریزی هایی برای فعال سازی دو هزار واحد صنعتی راکد در سال جاری انجام شده که آن نیز نیازمند نقدینگی است. مهمترین دغدغه برنامه های رونق تولید، تامین نقدینگی است.

این مقام مسئول اعلام کرد: ١.٢ میلیارد دلار از صرفه‌جویی‌های ارزی در صنعت نساجی و پوشاک، ۵۰۰ میلیون دلار در صنایع سلولزی، ۲.۷ میلیارد دلار در صنایع شیمیایی، ۲.۴ میلیارد دلار در صنایع معدنی، ۶۰۰ میلیون دلار در صنایع فلزی، ۶۵۰ میلیون دلار در لوازم خانگی، ۶۵۰ میلیون دلار در ماشین‌آلات، ۱.۴ میلیارد دلار در صنعت خودرو و ۲۵۰ میلیون دلار در لوازم برقی و الکتریکی خواهد بود.

رحمانی درخصوص تولید لاستیک خودروهای سنگین در کشور گفت: تا پارسال ۷۰ درصد این لاستیک ها وارداتی بود اما با تعریف پنج طرح در این زمینه در شهرهای اردبیل، بیرجند، کرمانشاه، سنندج و زابل‌، حداکثر تا سه سال آینده نیازهای کشور را رفع خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: اکنون در تولید چادر مشکی ۸۰ درصد واردات داریم، اما با تعریف طرحی در قزوین و با تولید ۳۰ میلیون متری این محصول، ۳۰ درصد از واردات آن کاسته خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در سالهای گذشته نیز با تحریم صنعت خودرو مواجه بودیم، اما امروز با اراده ای که وجود داشته، از تحریم ها فرصت ساختیم. امروز نهضت ساخت داخل در صنعت کشور شکل گرفته و باید باور کنیم راه نجات اقتصاد کشور، توجه به تولید ملی است.

وی ادامه داد: در صنعت خودرو، در میز نخست داخلی سازی به دستاوردهای خوبی رسیدیم، اما در عین حال باید نگاه مان به آینده بوده و به فناوری های جدید و تحولات جهانی این صنعت برای پاسخگویی به درخواست های مردم توجه داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه با تغییر مدیریت خودروسازی، تامین کنندگان قطعات آن نیز نباید عوض شوند، گفت: با جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید به تقویت سرمایه‌گذاری ها و روابط برد- برد بپردازیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: