کد خبر: ۱۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
در پنج روز معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص بورس ۱۱ هزار و ۷۰۸ واحد رشد داشت، شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (سوم مهر ماه) با عدد ۳۱۴ هزار و ۴۰۹ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (دهم مهر ماه) به عدد ۳۲۶ هزار و ۱۱۷ واحد رسید.
ارزش بورس اوراق بهادار تهران در هفته ای که گذشت ۱۲ هزار و ۸۷ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته ۲ درصد افزایش را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در مدت ذکر شده سه هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته کمتر از یک درصد رشد داشت.

رکوردهای معاملاتی شاخص بورس شکسته شد

«حمید اعرابی» کارشناس بازار سرمایه امروز (شنبه) به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره و بیان کرد: بازار در هفته‌ای گذشت روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و شاهد شکسته شدن رکوردهای معاملاتی در بازار بودیم.

 وی ادامه داد: در بازار هفته گذشته معاملات خرد در بورس و فرابورس بیش از سه هزار میلیارد تومان بود و حتی یک روز به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید.

اعرابی خاطرنشان کرد: اقبال مردم برای خرید عرضه‌های اولیه نشان‌دهنده شناخت بازار سرمایه در بین مردم عادی، پیدا کردن عمق چشمگیر بورس و فرهنگ‌سازی درست سازمان بورس برای عرضه‌های اولیه است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا چند وقت گذشته حدود ۶۰ هزار نفر در عرضه اولیه شرکت می‌کردند اما حالا در آخرین عرضه اولیه تعداد مشارکت‌کنندگان به بیش از ۸۰۰ هزار نفر رسید که این تعداد، یک درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.

وی گفت: امیدواریم تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه افزایش یاید و  بیش از ۱۰ درصد از جمعیت کشور را در برگیرد.

اعرابی افزود: با وجود حکمرانی وضعیت مناسب در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران تازه وارد باید با احتیاط وارد بازار شوند و نباید با سهل‌انگاری منجر به سوخت سرمایه‌های خود شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شاخص بورس به لحاظ تکنیکالی روند خوبی را در پیش گرفته است، گفت: شاخص ۳۳۰ هزار واحد مقاومتی است که برخی از تلاطم‌ها برای شکست این مقاومت است و به نظر می‌رسد که اگر این مقاومت شکسته شود شاخص بورس به عدد ۴۰۰ یا ۴۵۰ هزار واحد می‌رسد.

وی اظهار داشت: اکنون فرصت‌های بسیار خوبی پیش‌روی بازار است که تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها از جمله فرصت‌هایی است که می‌تواند به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

اعرابی صنعت بیمه، بانک و خودرویی‌ها را جزو صنایع برتر دانست و گفت: صنایع برتر بیشتر صنایعی هستند که با تجدید بر ارزیابی دارایی‌ها همراه خواهند بود و تا پایان سال ۲۰ درصد بازدهی می‌دهند.

هفته دوم مهر ماه، هفته پرنوسان شاخص بورس

در ادامه کوروش شمس در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا هفته گذشته را هفته پر نوسانی دانست و گفت: شاخص پس از برخورد با یک سری از مقاومت‌های تکنیکالی مهم و اخباری که از مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد نوساناتی را در بازار ایجاد کرد.

شمس با بیان اینکه هفته گذشته از نظر تاریخی همزمان با سالگرد ریزش شاخص بورس در بازار سال گذشته شده بود، افزود: اتفاقات روانی بیش از مسایل فاندامنتالی بر نوسان بازار تاثیر گذاشت و هفته پرنوسانی را رقم زد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شرکت‌های بزرگ با کاهش قیمت همراه شدند و حرکت نوسانی رو به پایین را تجربه کردند، افزود: سهام شرکت‌های بزرگ باید ضررهای به وجود آمده را جبران می‌کردند و به همین دلیل به سمت رشد حرکت کردند اما با توجه به اینکه سهامداران شرکت‌های بزرگ به دنبال ارزندگی هستند، زمانی که قیمت ها ارزنده می‌شود میزان تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند.

وی به صنایع برتر در بازار هفته‌ای که گذشت اشاره و بیان کرد: در بازار هفته گذشته سهام بانک، خودرو و دارو از جمله صنایعی بودند که مورد اقبال سهامداران قرار گرفته بودند.

شمس با بیان اینکه در بازار هفته جاری تا حدودی روند معاملات سخت خواهد بود، گفت: هیجان موجود در بازار با توجه به اخبار ارزندگی سهام، تحلیل تکنیکال و اخبار مربوط به سازمان ملل تخلیه شده و به نظر می‌رسد بازار برای حرکت صعود نیازمند اخبار جدیدی است تا بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

اعرابی در پایان گفت: میزان نقدینگی چشمگیری وارد بازار شده و کد سهامداری بسیاری منتشر شده که باید دید تا چه زمانی این پول‌ها در بازار وجود خواهند داشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: