کد خبر: ۱۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸
یاوش امیرمکری، با بیان اینکه تعرفه پروازهای عبوری از فضای کشورمان گران‌تر از دیگر کشورهای همسایه است، بیان کرد: آنچه که مصوبه هیأت وزیران در فرمول محاسبه عوارض عبوری از فضای کشورمان است،‌ مسافت طی شده و وزن هواپیما است که در عددی به دلار ضرب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: بنابراین هر چه مسافتی که هواپیما طی می‌کند طولانی‌تر باشد، یا هواپیما پهن‌پیکر تر باشد، در این فرمول که قرار گیرد هزینه آن محاسبه می‌شود.

وی افزود: به طور متوسط در مسیر فضای ما برای هر پرواز هزینه عبور حدود 1500 تا 2000 دلار برآورد می‌شود یعنی اگر هواپیمایی از فضای کشور ما عبور کند بین 1500 تا 2000 دلار باید به ما بپردازند.

امیرمکری افزود: این رقم 2 تا 3 برابر رقم عبور از فضای کشورهای همسایه است،کشورهای دیگر عموما عدد ثابتی دریافت می‌کنند ‌و سعی می‌کنند پروازهای عبوری را به سمت خودشان جذب کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در اصلاحیه آئین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی درآمدهای دولت این فرمول یا روش محاسبه را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم تا جذابیت عبور از فضای کشور را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: البته در سال‌های قبل طی یک مرحله اعلام کرده‌ایم که برای پروازهای بالای 150 تن تخفیفاتی را قائل می‌شویم که این به جذب پروازهای فضای کشور کمک کرد اما در شرایط فعلی باید تلاش کنیم که فرمولی مدنظر قرار دهیم که ‌پروازهای عبوری بیشتری را جذب کنیم.

بنابراین گزارش امیرمکری پیش از این به فارس گفته بود: ‌چند روز پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت و از رقم روزانه حدود 840 پرواز، به حدود 800 پرواز کاهش یافت اما یک هفته بعد میزان پروازهای عبوری از فضای کشور مجددا افزایش یافت، شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: