کد خبر: ۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
ایرانیان برای سفر به تایوان راحت تر روادید می گیرند
مدیركل دفتر بازرگانی جمهوری چین (تایوان) در امارات، در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران از افزایش بیش از 27 درصدی خرید نفت تایوان از ایران در سال جاری میلادی و تسهیل دریافت روادید این كشور برای ایرانیان خبر داد.
تمایل تایوان به افزایش سه میلیون بشكه ای خرید نفت از ایران

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «جری اس.یانگ» در نامه خود به «مسعود خوانساری» اعلام كرد: با مساعدت‌ وزارت امورخارجه تایوان، شركت دولتی «سی.پی.سی-CPC» و شركت «فورموسا پلاستیك- Formosa Plastic» تصمیم گرفته‌اند میزان خرید نفت خود از ایران را از 11 میلیون بشكه به 14 میلیون بشكه در سال 2016 افزایش دهند.
شركت دولتی سی.پی.سی هسته اصلی فعالیت‌های تایوان در بخش نفت، گاز طبیعی و بنزین را برعهده دارد و كمپانی فورمسا پلاستیك نیز قلب فعالیت‌های این كشور در صنعت پتروشیمی به شمار می‌آید.
بر اساس این نامه، دولت تایوان لزوم داشتن اسپانسر و ضامن برای دریافت روادید تایوان، برای متقاضیان دارای گذرنامه ایرانی در پایان سال 1394 را لغو كرد تا ایرانیان ساده‌تر و سریع‌تر بتوانند برای سفر به تایوان روادید دریافت كنند.
مدیركل دفتر بازرگانی جمهوری چین (تایوان) در بند نخست نامه خود از لغو محدودیت‌ها در صدور هر نوع روادید بویژه گردشگری و تجاری برای دارندگان پاسپورت ایرانی خبر داد و افزود: هم‌اكنون دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون نیاز به داشتن ضامن و اسپانسر در كشور تایوان از طریق سفارت‌خانه‌ها، سركنسولگری ها و دفاتر نمایندگی ما در سراسر دنیا برای دریافت هر نوع روادید گردشگری، تجاری و غیره اقدام كنند.
جری اس. یانگ این اقدام ها را در پاسخ به پیشنهادهای ایران برای ارتقای روابط دوجانبه میان ایران و تایوان دانست و ابراز امیدواری كرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران دفتری در تایوان برپا و به بازرگانان دو كشور خدمات ارائه كند.
«تیموتی دبلیو.دی. تسو» معاون مدیر بخش توسعه بازار شورای گسترش تجارت خارجی تایوان، نوزدهم اسفند گذشته در حاشیه سفر هیات تجاری شركت های بزرگ این كشور به تهران به ایرنا گفت: با لغو تحریم ها و مساعد شدن شرایط برای تجارت، تایوان امیدوار است حجم تجارت دوجانبه دو كشور بار دیگر افزایش یابد و حتی به بیش از مقدار آن در دوران پیش از تحریم (پنج میلیارد و 600 میلیون دلار) برسد.
به گفته وی، حجم تجارت دوجانبه ایران و تایوان در سال 2005 نزدیك به دو میلیارد و 800 میلیون دلار بود كه با یك روند افزایشی به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2008 رسید اما پس از وضع تحریم های هسته ای علیه ایران، این میزان یك میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2013 و یك میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 2014 شد.
معاون مدیر بخش توسعه بازار شورای گسترش تجارت خارجی تایوان اعلام كرد مهمترین كالای وارداتی تایوان از ایران كالاهای نفتی است و اقلامی مانند قطعات اتومبیل، ماشین آلات صنعتی و محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات آن كشور به ایران صادر می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: