کد خبر: ۱۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
پژوهشگران آمریکایی، نوع جدیدی از آزمایش خون را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر انواع سرطان کمک کند.
به نقل از ساینس دیلی، بررسی پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که شاید نوع جدیدی از آزمایش خون بتواند به تشخیص سرطان با دقت بالا کمک کند.

این آزمایش که توسط پژوهشگران موسسه پژوهش سرطان "دانا فاربر"(Dana–Farber) آمریکا ابداع شده، از فناوری تعیین توالی DNA استفاده می‌کند تا متیلاسیون DNA را که بر فعال یا غیرفعال شدن ژنها موثر است، مورد بررسی قرار دهد.

پژوهشگران در این بررسی حدود 3600 نمونه‌ خونی را به کار بردند که برخی از آنها به سرطان مبتلا بودند و سرطان برخی از آنها نیز با بررسی نمونه خونی مشخص شد. این آزمایش به سادگی توانست نشانه‌های سرطان را با بررسی نمونه‌های خون بیماران مشخص کند و همچنین تشخیص دهد که سرطان، از کدام بافت آغاز شده است.

ویژگی خاص این آزمایش، توانایی آن در مشخص کردن اندام یا بافت آسیب دیده است. این آزمایش جدید، سلول‌های سرطانی را مورد بررسی قرار می‌دهد که پس از مرگ به جریان خون وارد می‌شوند. در مقابل، آزمایش بافت‌برداری مایع که جهش‌های ژنتیکی یا تغییرات مربوط به سرطان را در DNA تشخیص می‌دهد، بر اصلاح گروه موسوم به "گروه متیل"(Methyl group) تمرکز دارد. گروه متیل، واحدهای شیمیایی هستند که می‌توانند طی فرآیند متیلاسیون، به DNA متصل شوند تا ژن‌های فعال و غیرفعال را شناسایی کنند. به نظر می‌رسد الگوهای غیرمعمول متیلاسیون، در بسیاری موارد می‌توانند بیش از جهش‌ها، سرطان و نوع سرطان را مشخص کنند.

"جفری اوکسنارد"(Geoffrey Oxnard)، سرپرست این پژوهش گفت: بررسی پیشین ما نشان داد که آزمایش‌های مبتنی بر متیلاسیون می‌توانند بهتر از روش‌های قدیمی بررسی DNA، انواع گوناگون سرطان را تشخیص دهند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که چنین آزمایش‌هایی، کاربرد بیشتری در شناسایی افراد مبتلا به سرطان خواهند داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: