کد خبر: ۱۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
شب گذشته "ایلان ماسک" رئیس شرکت "اسپیس ایکس" طی کنفرانسی در مرکز تاسیسات اسپیس ایکس در منطقه بوکاچیکا تگزاس جزئیات موشک فضایی استارشیپ و زمان پرتاب آن به مدار زمین را فاش کرد.
ایلان ماسک طی کنفرانس خود اعلام کرد، موشک استارشیپ می‌تواند ظرف شش ماه آینده به مدار زمین پرتاب شود.

 ایلان ماسک طی این رویداد گفت: من فکر می‌کنم ما باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک شرکت خاص انجام دهیم و از حالا نیز باید این کار را انجام دهیم.

ماسک معتقد است که انسان می‌تواند و باید به یک گونه "بین سیاره ای" تبدیل شود. وی بر این باور است فضاپیمای جدید او می‌تواند به دستیابی به آن هدف والا کمک کند. وی شب گذشته درباره موشک استارشیپ که می‌تواند روزی انسان‌ها را به مریخ ببرد، توضیحاتی داد. وی طی این رویداد درباره استارشیپ توضیحاتی داد اما در ادامه گفت طی ماه‌های آینده درباره این موشک بیشتر در توئیتر خود توضیحاتی خواهد داد.

از زمان ارسال فالکون ۱ به مدار حدود ۱۱ سال می‌گذرد. از آن زمان تاکنون این شرکت پیشرفت‌های گوناگونی کرده است. مأموریت مریخ همیشه در صدر اهداف اسپیس ایکس بوده است. سه سال پیش ، ایلان ماسک آرزوهای خود را برای ارسال انسان‌ها به سیاره سرخ با یک موشک فوق العاده و قابل استفاده مجدد بیان کرد. حال آن موشک بین سیاره‌ای که وی درباره آن صحبت کرده بود، اکنون به مرحله اجرا درآمده است.
تاکنون وسیله نقلیه آزمایشی "استارهاپر"(Starhopper) که در واقع پیش درآمدی بر پرتاب موشک غول آسای "استارشیپ" است، دو پرواز با ارتفاع کم را با یک موتور رپتور انجام داده است. هدف بعدی این است که نمونه اولیه موتورهای سه گانه Mk۱ را از سطح زمین پرتاب کنیم. آنها احتما میدهند Mk۱ تا ارتفاعی حدود ۱۲ مایل (۲۰ کیلومتری) به بالا رود. نمونه دوم ، Mk۲ ، در تاسیسات اسپیس ایکس در فلوریدا در حال ساخت است.

این شرکت در حال ساخت "Mk۱" در بوکا چیکا و "Mk۲" در ساحل فلوریدا است. Mk۱ و Mk۲ حداقل مجهز به سه موتور رپتور خواهند شد. آزمایش این نمونه‌های اولیه راه را برای پروازهای عملیاتی استارشیپ که قرار است از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شود، هموار می‌کند.

 ماسک گفت که ساخت نمونه Mk۳ نیز ماه آینده در بوکا چیکا  آغاز خواهد شد و اگر همه موارد خوب پیش رود می‌توان انتظار داشت در عرض سه ماه ساخت این نمونه تکمیل شود.

ماسک افزود: ممکن است گفته‌های من کمی غیرعقلانی به نظر برسد اما ما می‌خواهیم در عرض شش ماه آینده استارشیپ را به مدار زمین پرتاب کنیم. اگر ساخت سه نمونه اولیه موشک استارشیپ به سرعت انجام شود احتمالا نمونه Mk۴ یا Mk۵ این موشک را نیز خواهیم ساخت.
ماسک در ادامه گفت که آزمایش بعدی استارشیپ در حدود یک تا دو ماه آینده انجام خواهد شد اما درباره نکات دیگر(نحوه فرود) چیزی نگفت و تنها لبخند زد و با دستانش نحوه فرود را نشان داد. علاوه بر این موضوع ماسک اعلام کرد که سپر حرارتی فولادی این موشک نقش بسیار مهمی در پرتاب دارد و اینکه وی عاشق فولاد است. ماسک اعلام کرد که به جای استفاده از فیبرکربن در بدنه از فولاد ضد زنگ و یک تکنولوژی جدید در سپر حرارتی استفاده می‌کند که برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم‌های جدید را تسریع می‌کند.

طراحی جدید برای بدنه موشک و سفینه مسافری فضایی اسپیس‌ایکس و استفاده از یک بدنه فولادی کاملاً ضد زنگ توجهات را به خود جلب کرده است، چرا که این برای اولین بار در تاریخ فضا است که از چنین ماده‌ای استفاده می‌شود.

ماسک می‌گوید فیبرکربن که ماده‌ای سبک وزن و بادوام است و در مدرن‌ترین سفینه‌ها و موشک‌ها استفاده می‌شود، بسیار گران است و برای ما به ازای هر کیلوگرم ۱۳۵ دلار هزینه دارد.

طبق گفته ماسک ۳۵ درصد از این مواد هدر می‌رود، زیرا برش زدن و کار کردن با فیبر کربن بسیار دشوار است، بنابراین مقدار زیادی از آن را نمی‌توان مورد استفاده قرار داد و این موضوع هزینه واقعی آن را برای ما به حدود ۲۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم می‌رساند. هزینه ۳ دلاری فولاد ضدزنگ به ازای هر کیلوگرم قطعاً مشوق بزرگی برای استفاده از این ماده است.

ماسک می‌گوید فولاد ضد زنگ سنگین‌تر از فیبر کربن است، اما فولاد ضد زنگ سبک‌تر از تمام فلزات دیگری است که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و کار کردن با آن آسان‌تر است. همچنین هنگامی که آن محتوی کروم-نیکل زیاد باشد در محیط سرد نیز قوی عمل می‌کند، در حالی که فلزات دیگر در سرمای شدید شکننده می‌شوند.

از موشک "سوپر هوی"(Super Heavy) برای ارسال استارشیپ به مدار استفاده خواهد شد. ماسک گفت که قدرت این موشک تقریباً دو برابر "ساترن ۵" که قدرتمندترین موشکی که تاکنون ساخته شده، خواهد بود و دارای ۳۷ موتور رپتور خواهد بود. ساترن ۵ (Saturn V) با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر بزرگترین موشکی است که تاکنون ساخته شده‌ است. ساترن ۵ برای بردن فضاپیماهای آپولو به کره ماه طراحی و ساخته شد.
ماسک همچنین افزود برنامه‌هایی را برای "پر کردن مجدد مداری"(orbital refilling) استارشیپ ارائه داد که امکان انتقال سوخت بین فضاپیماها در مدار را فراهم می‌کند. ماسک گفت این روند ساده‌تر از اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. این یکی از دیگر بخش‌های مهم معما برای ایجاد ایستگاه در ماه یا مریخ است.

نکته قابل توجه این است که بنا بر صحبت‌ها می‌توان دریافت هدف شرکت اسپیس ایکس تنها به سفر به ماه و مریخ منتهی نمی‌شود و این شرکت مایل است به سیارات دیگر منظومه شمسی نیز سفر کند و شاید آن سیاره زحل باشد.

در حال حاضر این شرکت در حال ساخت "کپسول سرنشین دار خدمه دراگون"(Dragon crew capsule) برای ناسا است. ماسک اعلام کرد ما تمرکز خود را علاوه بر استارشیپ به کپسول دراگون نیز معطوف کرده‌ایم و احتمالا سال ۲۰۲۰ نخستین پرتاب آن انجام خواهد شد.
سال گذشته ایلان ماسک طی این رویداد نام اولین میلیاردر ژاپنی که قرار است به ماه برود را اعلام کرد و گفت اسم اولین مسافر استارشیپ "یوساکو مائیزاوا"(Yusaku Maezawa) است. این مرد، یک میلیاردر ژاپنی و موسس یک شرکت "مد و لباس" است. گفتنی است، این مسافر، سفر خود را به تنهایی انجام نخواهد داد. وی به همراه شش تا هشت هنرمند، از قبیل چند معمار، نوازنده، طراح مد و طراحان رسانه‌ای به ماه سفر خواهد کرد. 

هدف از طراحی فضاپیمای "استارشیپ" توسط شرکت اسپیس ایکس ارسال انسان‌ها به ماه و مریخ است. در ماه ژانویه سال جاری هنگامی که ایلان ماسک تصویری از نسخه آزمایشی "استارشیپ" را منتشر کرد، توجه افراد بسیاری را به این فناوری جلب کرد و اکنون نسخه آزمایشی این فضاپیما با پشت سر گذاشتن چند آزمایش سبب گشته تا شرکت اسپیس ایکس یک گام به تحقق رؤیای گردشگری فضایی و ارسال انسان‌ها به ماه و مریخ در سال ۲۰۲۴ نزدیک شود.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: