کد خبر: ۱۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران اظهار کرد: با وجود این که حدود 1.5 ماه از انتقال مسئولیت تنظیم بازار نهادهای دام و طیور از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت می گذرد، اما مشکلات تنظیم بازار خود را در این مدت کوتاه نشان داده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قبل از آن که مسئولیت خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل دهد خوراک دام و طیور مورد نیاز صنایع مرغداری و دامداری کشور را تا آخر سال تامین کرده بود تا به خاطر تحریم‌ها مشکلی پیش نیاید، اما با این وجود وزارت جهاد کشاورزی مظلوم واقع شده و مسئولیت‌های تنظیم بازار از این وزارتخانه پس گرفته شد.

مقدسی با تاکید بر این که وزارت جهاد کشاورزی کار بزرگی برای تنظیم بازار نهادهای کشاورزی انجام داده است، گفت: ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت دستوری برای همه کالاهای و بازارها می‌خواهد قیمت‌گذاری کند این در حالی است که این مسئولیت باید به خود وزارتخانه تخصصی واگذار شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران، خاطر نشان کرد: در کارگروه تنظیم بازار 13 ارگان درباره یک موضوع مانند تعیین قیمت شیر خام یا نهادهای دام و طیور تصمیم می‌گیرند و وزارت تخصصی جهاد کشاورزی تنها یک رای در این خصوص دارد.

* تنظیم بازار نمی تواند گاو نر را  از ماده را تشخیص دهد 

وی اظهار داشت: وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار در حالی که نمی‌توانند گاو نر را از گاو ماده تشخیص دهند و فرق جو و گندم را نمی‌دانند، برای قیمت آنها تصمیم‌گیری می‌کنند.

مقدسی تصریح کرد: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار محصولات مختلف از مسیر واردات می‌گذرد و بدون توجه به تولید اقدام به واردات می‌کنند که این موضوع سم مهلکی برای تولید در کشورمان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران، اظهار داشت: تولید در بخش‌های مختلف حداقل باید به شکلی سود ده باشد که تولید کننده سود بیشتری از بهره‌ بانکی به دست‌آورد اما در کشور ما سوددهی تولید از بهره‌ بانکی کمتر است و همین امر منجر می‌شود که تولید کنندگان دست از کار بکشند و سرمایه‌های خود را به بانک‌ها یا واسطه‌گری ببرند.

وی گفت: تصمیم‌گیری‌های تخصصی ستاد تنظیم بازار ممکن است تولید مملکت را نابود کند و لازم است که شخص رئیس جمهور در این زمینه دخالت کرده و امور تنظیم بازار را به خود وزارتخانه‌های تخصصی محول کند.

مقدسی تاکید کرد: از اعضای ستاد تنظیم بازار وزارت کشور و وزارت صنعت و غیره هستند و این وزارتخانه‌های غیر تخصصی برای کالای تخصصی مانند شیر خام تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران، اظهار داشت: در شرایط فعلی 11 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که این امر منجر شده است که نه تنها نیاز 80 میلیون نفر جمعیت را تامین کنیم بلکه 10 درصد آن را نیز به خارج از کشور صادر می‌کنیم، به طوری که میزان صادرات صنایع لبنی در سالجاری به یک میلیارد دلار برآورد می‌شود که درآمدزایی مناسبی برای کشور خواهد بود.

وی افزود: تصمیم‌گیری‌های نسنجیده ستاد تنظیم بازار باعث می‌شود که در بازار محصولات مختلف از جمله نهادهای دام و طیور بازار سیاه ایجاد شود و حتی یک محصول به موقع به کشور وارد نشده و به دست  مصرف کننده نرسد.

مقدسی بیان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور در 40 سال اخیر کارنامه‌ای موفقی نداشته است و در مواقعی نیز که قیمت‌ها در بازار شکل مناسبی داشته این امر به خاطر عملکرد این ستاد نبوده بلکه بازار خود اقدام به تنظیم قیمت‌ها کرده است، زیرا اقتصاد مانند آب روان است و راه خودش را پیدا می‌کند و نمی‌شود به زور یا دستوری آن را کنترل کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران، خاطر نشان کرد: بهتر است دولت به جای اختصاص نهادهای یارانه‌ای به بخش تولید این یارانه را به طور مستقیم و یا از طریق کالابرگ به مردم اختصاص دهد، تا تولید رقابتی و بهره‌ور در کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: مشکلات تنظیم بازار نهادهای دام و طیور حتماً منجر به آن می‌شود که قیمت شیر خام نیز تغییر کند و در صورتی که حتی یک هفته واردات سویا به کشور دیر انجام شود قیمت آنها در بازار افزایش می‌یابد و بنا بر این این فعالیت تخصصی است که باید در وزارت کشاورزی انجام و برای تنظیم بازار برای آن اقدام شود.

مقدسی اظهار کرد: قیمت فعلی هر کیلوگرم شیرخام 2390 تومان درب دامداری می‌باشد که 150 تومان نیز به آن کرایه حمل می‌خورد و قیمت نهایی آن 2540 تومان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطر نشان کرد: دخالت‌های نابجای ستاد تنظیم بازار باعث شد که قیمت کنجاله سویا در مقطعی از نرخ 2450 تومان مصوب به 5000 هزار تومان افزایش یابد در این شرایط بود که کارگروه تنظیم بازار از ما خواست که متخلفان و گرانفروشان را معرفی کنیم، اما باید توجه داشت که این امر تنها باعث می‌شد در روز آینده دیگر کالایی برای خرید نداشته باشیم و مرغداران و گاوداران با توجه به این که با موجود زنده سر و کار دارند نمی‌توانند منتظر بمانند.

وی گفت: امروز نیز بر قیمت نهادها شیر و گوشت دامداران مشکل داریم که به خاطر دخالت‌های ستاد تنظیم بازار است و در صورتی که خود وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت داشت به طور قطع مشکلات کمتری را در این صنعت شاهد بودیم.
منبع: تسنیم
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: