کد خبر: ۱۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
بازار مسکن در شرایطی کاهش ۶۹۰ هزار تومانی قیمت را نسبت به دو ماه قبل تجربه کرده که میانگین افت قیمت در منطقه ۱ بالغ بر ۴.۸ میلیون تومان بوده است.

 شهریورماه بازار مسکن شهر تهران دومین تخلیه حباب قیمتی را تجربه کرد. مطابق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن شهر تهران از متری ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان در مردادماه ۱۳۹۸ به متری ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در شهریورماه رسیده که کاهش ۲.۸ درصدی را نسبت به مردادماه امسال و افزایش ۵۶.۵ درصدی را نسبت به شهریورماه پارسال نشان می‌دهد. معاملات نیز به ۲۷۸۷ فقره رسید که ۱۵ درصد نسبت به ماه قبل و ۷۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافت. این دومین افت پیاپی قیمت ماهیانه است و به نظر می‌رسد بازار خرید و فروش قفل شده است.
قیمت خانه در مناطق مختلف تهران +جدول

با وجودی که به دلیل حجم اندک معاملات نمی‌توان ارزیابی مناسبی از تحولات قیمتی در مناطق مختلف تهران داشت، آمار گویای آن است که در منطقه ۱ قیمت‌ها نسبت به مردادماه ۳.۲ میلیون و نسبت به تیرماه ۴.۸ میلیون کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش در بین مناطق مختلف شهر تهران محسوب می‌شود. افت تا ۴.۸ میلیونی قیمت از خروج سفته‌بازان حکایت دارد که تا تیرماه نبض خرید و فروش در شمال پایتخت را در اختیار داشتند.



شهریورماه امسال قیمت آپارتمان در ۱۳ منطقه از تهران شامل ۱، ۳، ۵، ۸، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و۲۲ کاهش و در سایر مناطق افزایش اندکی پیدا کرد. بجز منطقه ۱ که با کاهش ۳.۲ میلیون تومانی میانگین قیمت هر متر مربع نسبت به ماه قبل همراه بود، در منطقه ۳ میانگین قیمت آپارتمان دو میلیون تومان، در منطقه ۵ میانگین قیمت ۷۰۰ هزار تومان، در منطقه ۱۳ متوسط قیمت  ۱.۷ میلیون تومان، در منطقه  ۱۲ متوسط قیمت ۴۰۰ هزار تومان و در منطقه ۱۳ میانگین قیمت ۱.۳ میلیون تومان کاهش یافت.
قیمت خانه در مناطق مختلف تهران +جدول


نمایه‌های دریافتی حاکی از آن است مناطق جنوبی که در ماه گذشته به  دلیل عقب‌ماندگی از شمال پایتخت افزایش قیمت را تجربه کردند، حالا به ثبات و کاهش قیمت رسیده‌اند. از سوی دیگر افت شدید معاملات که دست کم از سال ۱۳۹۰ تا کنون بی‌سابقه بوده نشان می‌دهد جدا از این‌که سفته‌بازان به طور کامل از این بازار خارج شده‌اند، متقاضیان مصرفی یا قدرت خرید ندارند یا این‌که در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها به سر می‌برند.

یک کارشناس: بازار مسکن اواخر امسال بهبود پیدا می‌کند

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن ـ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به وجود بیش از سه میلیون خانه خالی در کشور و حجم اندک معاملات فروش هر واحد مسکونی ۸۰ سال زمان می‌برد این به معنای آن است که بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته که علت اصلی آن در افت محسوس توان طرف تقاضا است.


وی درباره پیش‌بینی از آینده بازار گفت: انتظار داریم در پایان سال جاری معاملات مقداری افزایش پیدا کند، اما این بهبود نسبی غیرتورمی خواهد بود. هم‌اکنون متقاضیان اعتمادی به قیمت‌های فعلی ندارند به همین لحاظ منتظرند تا قیمت‌ها به حدی از ثبات برسد تا به تدریج برای خرید اقدام کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: