کد خبر: ۱۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
محققان دریافتند ماشین لباسشویی می‌تواند مکان مناسبی را برای تجمع و رشد پاتوژن‌های مقاوم در برابر داروها فراهم کند.
به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، این کشف جدید زمانی رخ داد که محققان متوجه شدند نوزادان یکی از بیمارستان‌های آلمان به طور مستمر توسط نوعی پاتوژن موسوم به  Klebsiella oxytoca آلوده می‌شوند. با بررسی تجهیزات بیمارستانی و وضعیت سلامت کارکنان بخش اطفال، هیچ منبعی برای انتقال پاتوژن شناسایی نشد، تا این که ماشین رختشویی مورد استفاده در بخش اطفال، از این بخش خارج شد. البته این یک مورد بسیار غیر معمول بود که در آن برای شست‌وشوی البسه نوزادان از یک ماشین رختشویی خانگی استفاده می‌شد. در واقع بیمارستان‌ها معمولا از مدل‌های خاص ماشین رختشویی و فرایندهای شست‌وشوی ویژه با دمای بالا و با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بهره می‌برند.
به گفته محققان دمای شست‌وشوی ماشین‌های خانگی به منظور کاهش مصرف انرژی به زیر ۶۰ درجه سانتیگراد رسیده است. ژن‌های مقاوم و میکروارگانیسم‌های مختلفی توانایی بقا در این دما را دارند و می‌توانند در ماشین رختشویی زنده بمانند. این وضعیت خطر زیادی را برای بیمارانی که دارای زخم باز یا عفونت بوده و در خانه از آن‌ها مراقبت می‌شود، به همراه دارد. به گفته محققان در چنین مواردی باید لباس‌ها با دمای بالاتر یا با استفاده از ماده ضدعفونی‌کننده مختلف شسته شوند تا پاتوژن‌ها از بین بروند.
بر اساس این تحقیقات آبی که در مرحله آبکشی و پس از شست و شوی اصلی، بدون گرم شدن وارد ماشین رختشویی شده و در  میان لاستیک‌های عایق بندی محبوس می‌شود، شرایط لازم برای رشد پاتوژن‌ها را فراهم می‌کند و البسه پس از شست و شو توسط این آب آلوده می‌شوند. به گفته محققان برای اجتناب از این وضعیت لازم است طراحی فیزیکی و فرایند شست و شوی ماشین‌های رختشویی تغییر کند تا فضایی برای باقی ماندن آب ساکن و رشد پاتوژن‌ها باقی نماند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Applied and Environmental Microbiology منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: