کد خبر: ۱۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران با طرح این سوال که چه عواملی ریسک ابتلا به بیماری "دویک " را افزایش می‌دهد اعلام کرد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که عوامل تغذیه‌ای در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد و شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
سندرم "دویک" یک اختلال خود ایمنی سیستم عصب مرکزی است که شباهت زیادی به MS دارد و در بیشتر موارد به اشتباه MS تشخیص داده می‌شود. این بیماری بیشتر عصب چشم و نخاع را درگیر می‌کند و سن ابتلا به آن دیرتر از MS آغاز می‌شود.

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: نتایج تحقیقات این مرکز نشان داد که یکی از موارد احتمال ابتلا به این بیماری، مصرف زیاد قند است و در صورت استفاده زیاد قند، ریسک ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

وی ادامه داد: کاهش مصرف مواردی مانند غلات و سبزیجات که آنتی اکسیدن بالایی دارند نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، پس مردم باید غلات و سبزیجات بیشتری مصرف کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: دویک از جمله بیماری‌هایی است که در جامعه مغفول مانده و بسیاری از افراد آن را با ام اس اشتباه می گیرند.

از خام گیاه خواری برای مقابله با ام اس، پرهیز شود

وی اظهار داشت: عده ای با مطرح کردن مطالب نادرست فقط به دنبال کسب درآمد هستند، به طور مثال عده‌ای خام گیاه خواری را برای مقابله با ام اس مطرح کردند که مطلب غلطی است و چندی پیش مقاله ای منتشر شد که خام گیاه خواری به مغز آسیب می‌رساند و این کار را نباید انجام داد.

ناصر مقدسی به مردم توصیه کرد که به هر فردی اطمینان نکنند و سلامت خود را با کارهای غیر علمی و نادرست به خطر نیاندازند و در اینگونه موارد به سخنان پزشکان متخصص عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه طب ایرانی مبنا و اصولی دارد و کتاب‌های قانون و الحاوی بر پایه اصولی متقن تهیه شده است، اظهار داشت: عده‌ای با طرح مسائل غلط به عنوان طب ایرانی فقط به دنبال سودآوری خود هستند و معمولا مطالب آنها با اصول علمی  مطابقت ندارد.

ناصرمقدسی افزود: اینکه چه بخوریم و چه نخوریم در مورد ام اس موضوع گسترده ای است، اما هنوز پزشکان به یک نتیجه مشخص در این زمینه برای کنترل و درمان ام اس نرسیده اند.

وی تاکید کرد: مطلب کلی که در زمینه تغذیه در مورد بیماری ام اس مطرح است، داشتن تغذیه سالم است و اینکه باید از مصرف چربی ها تا حد ممکن خودداری و میوه‌جات و سبزجات بیشتر استفاده شود.

رژیم مدیترانه ای اختلالات شناختی بیماران ام اس را کاهش می‌دهد

وی با طرح این سوال که رژیم مدیترانه ای چه تاثیری می تواند بر اختلالات شناختی بیماران ام اس داشته باشد، گفت: در مطالعه ای که ما در مورد تاثیر رژیم مدیترانه ای در اختلالات شناختی بیماران ام اس انجام دادیم، نشان داد که این رژیم غذایی می‌تواند اختلالات شناختی بیماران ام اس را کاهش داده و بر توجه و حافظه این بیماران تاثیر مثبت داشته باشد.

ناصر مقدسی بیان داشت: در این مطالعه ادعایی برای درمان بیماری ام اس مطرح نشده بلکه با مصرف رژیم مدیترانه ای می توان تا حدودی اختلالات شناختی بیماران را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه در رژیم مدیترانه ای غلات، سبزیجات و روغن زیتون فرابکر بسیار فراوان استفاده می شود، اظهار داشت: در مرحله بعد مقدار کمتری از ماهی مصرف می‌شود  و از شیر و لبنیات و در آخر هم از مواد کربوهیدرات مانند گوشت قرمز استفاده می شود. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: