کد خبر: ۱۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۳۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه در قالب همیار طبیعت در حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع  و آبخیزداری وحید جعفریان گفت: همیاران طبیعت با آگاه‌سازی و توجیه افکار عمومی نقش مهم و اثرگذار در ارتقای فرهنگ مردم جامعه در حفاظت از عرصه های طبیعی دارند.

وی طرح همیاران طبیعت را یکی از طرح‌های موفق این سازمان در بخش ترویج و آموزش جوامع محلی برشمرد و اظهار داشت: همیاران طبیعت از قشرهای مختلف جامعه در سنین مختلف زن و مرد از دانش آموز گرفته تا دانشجو در قالب دانش‌آموزی، مروج و محافظ ارائه خدمت می‌کنند.

همیاران طبیعت دغدغه منابع طبیعی دارند
به گفته جعفریان همیاران طبیعت طیف وسیعی از آحاد جامعه هستند که دغدغه حفظ منابع طبیعی دارند.

جعفریان همچنین خاطرنشان کرد: حضور اقشار مختلف جامعه مانند استانداران، فرمانداران، دهیاران و جامعه طلاب در دور دست‌ترین مناطق روستایی در طرح همیار طبیعت، نقشی تاثیرگذار در ارتقای دانش و آگاهی مردم در حفظ عرصه‌های طبیعی دارند.

وی با بیان اینکه دفتر ترویج سازمان جنگل ها از سنوات قبل ساز و کارهایی را برای شناسایی همیاران طبیعت در قالب‌های مروج، دانش آموزی و محافظین تعریف کرده است، مروجین را افرادی علاقه مند نام برد که در جمع خانواده‌ها و مردم صحبت می‌کنند و با ظرفیت‌سازی، افراد بیشتری را وارد این عرصه می کنند. 

جعفریان همیار دانش آموزی را یکی دیگر از قشرهای جامعه نام برد که برای تنویر افکار عمومی و توجه دادن جامعه برای محافظت از منابع طبیعی نقش دارند و محافظین نیز در این میان به عنوان ضلع سوم به شکل ویژه در شناسایی عوامل تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی آموزش دیده و ایفای نقش می کنند.

این مسئول آموزش، ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها افزود: منابع طبیعی به علت گستره وسیع نیازمند حفاظت بیشتر است و این کار بدون مشارکت و نقش مردم و همیاران طبیعت امکان پذیر نیست. 

سامانه عضویت همیار طبیعت، سامانه‌ای برای ارتباط مستقیم با جامعه مخاطب

جعفریان به ایجاد سامانه عضویت همیار طبیعت اشاره کرد و گفت: همیاران برای ارتباط مستقیم با جامعه مخاطب و به اشتراک گذاشتن تجارب و دستاوردهای خود نیازمند استفاده از ابزارهای فضای مجازی هستند و ایجاد این سامانه یکی از برنامه‌های راهبردی دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی است.


وی در توضیح بیشتر ایجاد سامانه عضویت همیاران طبیعت تصریح کرد: این سامانه زمینه پایش همیاران طبیعت را فراهم کرده و عضویت افراد را تسهیل و مرجعی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و استفاده از تجارب موفق است. 

مدیرکل دفتر ترویج سازمان جنگل ها در ادامه خاطر نشان کرد: با هماهنگی به عمل آمده با روسای مراکز آموزش عالی منابع طبیعی کشور موضوع عضویت و ورود همیاران طبیعت دانشجویی در دستور کار قرار گرفته و دانشجو به عنوان قشر اثرگذار می‌تواند در فرهنگ‌سازی و حفاظت از منابع‌ طبیعی نقش داشته باشد.

تا پایان برنامه ششم یک میلیون نفر عضو همیاران طبیعت می شوند
مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها از عضویت یک میلیون عضو همیار طبیعت تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: سازمان جنگل‌ها برنامه جامعی در قالب طرح نظام نوین ترویج تهیه کرده تا با برگزاری دوره‌های آموزشی نقش این افراد را در حوزه حفاظت، احیاء و توسعه به شکل گسترده در دستور کار قرار دهد.
وی گفت: بر اساس یک اقدام مشترک بین سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی، زمینه بهره‌گیری از ۱۰ هزار نفر مروج و محققین مروج در قالب برنامه جامع به عنوان عضو همیار طبیعت فراهم شده است.
جعفریان در ادامه با بیان اینکه با ارزیابی های انجام شده سالانه حدود ۱۰۰ نفر از همیاران طبیعت به عنوان نمونه انتخاب و مورد تشویق قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: همیاران نمونه مرجعی برای یادگیری سایرین و انجام اقدام مشابه در سایر عرصه‌ها هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: