کد خبر: ۱۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: بر اساس آمار وزارت نیرو ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش سالانه در کشور داریم که از این مقدار ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بهره برداری می‌شود و بقیه بارش به صورت تبخیر یا هرزآب هدر می‌رود.
خسرو شهبازی در نشست خبری معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها که امروز در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم بر کشور ما و سایر کشورها تاثیرگذار است، اظهار کرد: تغییر اقلیم به دو دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات محیطی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه طی ۴۰ سال اخیر، ۱.۶ درجه سانتیگراد دمای کره زمین افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی، پدیده گرد و غبار و... سبب شده است که کشورهای مختلف به سمت تهدید پیش بروند.

شهبازی با اشاره به اینکه خشکسالی و گرد و غبار سبب شده است که موضوع مهاجرت از مناطق کم‌آب و خشک به سمت مناطق دیگر اتفاق بیفتد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اگر تمام کشورها بتوانند پدیده گرد و غبار در کشور خودشان را کنترل کنند دمای کره زمین ۱.۵ درجه خنک‌تر می‌شود.

به گفته وی ما باید بتوانیم با پدیده خشکسالی سازگاری پیدا کنیم و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه یکی از پروژه‌های اساسی در بحث حفاظت آب و خاک پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، اظهارکرد: بر اساس آمار وزارت نیرو سالانه ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش سالانه در کشور داریم که از این مقدار بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بهره برداری می‌شود و بقیه بارش به‌صورت تبخیر یا هرزآب هدر می‌رود.

شهبازی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان جنگل‌ها باید سالانه ۱۵ درصد کنترل روان‌آب داشته باشد که ۷.۵ درصد آن توسط عملیات آبخیزداری و ۷.۵ درصد دیگر باید با عملیات آبخوان‌داری محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به ازای هر هکتار آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب ذخیره‌سازی آب در آبخوان‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از جمله مزایای دیگر آبخیزداری می‌توان به کنترل فرسایش خاک اشاره کرد. عمیات آبخیزداری می‌تواند بین ۳ تا ۹ تن از فرسایش خاک جلوگیری کند و ۱۰ درصد از تبخیر آب را کاهش دهد.

شهبازی با بیان اینکه افزایش «دبی» چشمه‌ها و قنات‌ها بین ۱.۵ تا ۳ برابر از دیگر مزایای آبخیزداری است، تصریح کرد: با اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است، سال گذشته در ۷۹ درصد شهرستان‌های کشور در ۸۵۰ هزار هکتار در ۶۴۹ حوضه آبخیز عملیات آبخیزداری انجام شد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها افزود: در سال ۹۷ اقدامات آبخیزداری ۷۰۰ میلیارد تومان و با ارز سه هزار و پانصد تومانی انجام شد. در سال ۹۸ این اعتبار به رقم ۱۵۰ میلیون یورو رسید و در حال حاضر ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته‌اند.

شهبازی در بخش دیگری از این نشست درباره وسعت بیابان‌های کشور و اقدامات انجام شده در جهت بیابان‌زدایی گفت: ۶۱ درصد از وسعت کشور را مناطق خشک و فرا خشک تشکیل داده است. در کشور ما علاوه بر کانون‌های داخلی گرد و غبار، کانون‌های خارجی در کشورهای سوریه، عربستان و عراق نیز وجود دارد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه ۱۳ میلیون هکتار از اراضی کشور جزو کانون‌های بحرانی بیابانی هستند، تصریح کرد: از جمله اقدامات سازمان جنگل‌ها برای بیابان‌زدایی می‌توان به عملیات نهال‌کاری در ۲.۲ میلیون هکتار از اراضی با ۳۸ گونه مقاوم به خشکی اشاره کرد همچنین در ۴.۷ میلیون هکتار از اراضی عملیات بذرکاری و در ۲۶۷ هکتار عملیات مالچ پاشی انجام شده است.

به گفته وی امسال دولت اعتبارات ویژه‌ای برای بیابان‌زدایی در خوزستان و تثبیت کانون‌های گرد و غبار در اطراف دریاچه ارومیه درنظر گرفته است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها در بخشی دیگر از این نشست با بیان اینکه ۴۸.۷ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور پوشش مرتعی دارند و در این مراتع ۷۰۰۰ گونه مرتعی و ۱۲۰۰ گونه گیاهان دارویی شناسایی شده است، گفت: ۶۷ درصد دام‌ها وابسته به تغدیه از مراتع کشور هستند که این موضوع فشاری مضاعف بر مراتع کشور وارد می‌کند.

شهبازی ادامه داد: با بارش‌های خوب امسال ۱۵.۴ تن صادرات محصولات فرعی منابع طبیعی به کشورهای دیگر صورت گرفته که ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزآوری برای کشور داشته است. در سال ۹۶، ۸۵۰ هزار تن صادرات محصولات فرعی منابع طبیعی داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به ۱۴۴۰ تن رسید.

به گفته معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها بر اساس گزارش فائو ۲۳۲ دلار ارزش هر هکتار از مرتع است.

شهبازی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه متاسفانه طی ۴۰ سال گذشته تنها ۲۰۰ میلیارد تومان به مراتع اختصاص پیدا کرده بود، اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر اعتبارات بیشتری به مراتع برای احیای آن‌ها تخصیص یافته و از محل صندوق توسعه ملی نیز ۸۶ میلیارد تومان برای احیای مراتع در نظر گرفته شده است.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: