کد خبر: ۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
یکی از مهم‌ترین مشکلات هنگام عمل‌های جراحی، تنظیم دستی هدلایت برای تاباندن نور متمرکز روی محل مورد جراحی است. از سوی دیگر، جراح برای تاباندن دقیق نور به محل مورد نظر مجبور به حرکت دادن سر یا تنظیم دستی هدلایت به صورت دستی است.

چراغ جراحی ابداعی دانشجوی ایرانی در مسابقات طراحی صنعتی اسپارک (SPARK) موفق به کسب نشان برنز شد. یاسر رشید شمالی، طراح این هدلایت (چراغ جراحی) اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده در مورد هدلایت‌های پزشکی موجود، به‌ویژه هدلایت‌های استفاده شده در جراحی‌های بسیار حساس و دقیق،کمبودهایی را در این تجهیزات پر کاربرد نشان می‌دهد.

ابداع فناوری تازه در چراغ جراحی

یکی از مهم‌ترین مشکلات هنگام عمل‌های جراحی، تنظیم دستی هدلایت برای تاباندن نور متمرکز روی محل مورد جراحی است. از سوی دیگر، جراح برای تاباندن دقیق نور به محل مورد نظر مجبور به حرکت دادن سر یا تنظیم دستی هدلایت به صورت دستی است.

وی خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها می‌تواند سرعت عمل جراح را در حین کار کاهش دهد و موجب انحراف تمرکز جراح و اختلال در روند جراحی شود. این مشکلات انگیزه‌ای شدند تا هدلایت‌های موجود بازنگری شوند و برای تسهیل کارایی این محصول مورد نظر طراحی نوینی ارائه شود.

رشید شمالی تصریح کرد: هدلایت ابداعی که «بهبین» نامگذاری شده است، به یک حسگر (آشکارساز) چشم مجهز است که حرکت چشم را تشخیص می‌دهد و دنبال می‌کند. عملکرد آن به این صورت است که حرکت مردمک و کره چشم را تشخیص می‌دهد و سپس به صورت اطلاعات به منبع نوری که قابلیت حرکت دارد، منتقل می‌کند و نور به نقطه‌ای که مردمک چشم نگاه می‌کند، تابانده می‌شود. با حرکت کردن چشم و تغییر جهت، زاویه نور هم تغییر کرده و تابع حرکت کره و مردمک چشم حرکت می‌کند.

به گفته وی، ترکیب منبع نوری هدلایت‌های جراحی با حسگر حرکت مردمک و کره چشم، بهترین راه‌حل برای برطرف کردن مشکلات جراحی‌های دقیق و پر خطر است.

رشید شمالی خاطرنشان کرد: استفاده از این فناوری موجب می‌شود سر و گردن در وضع فریز و ثابتی قرار نگیرند؛ زیرا نور همزمان با حرکت و تغییر جهت سر جابه‌جا می‌شود. همچنین دست‌ها از تنظیم مستمر نور آزاد هستند و از بابت جهت و زاویه ناصحیح هم نگرانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حسگر چشم یک فناوری بسیار ساده و دسترس‌پذیر است که حتی در گوشی‌های همراه هوشمند جدید در قالب سنسوری به نام Smart Stay (پایداری هوشمند) وجود دارد و مثالی واضح و ساده از کاربرد این فناوری است که صفحه تلفن همراه تا وقتی به آن نگاه می‌کنید، روشن باقی می‌ماند. رشید شمالی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح قابلیت بسط و گسترش به منظور استفاده در دیگر فعالیت‌های حساس و غیرحساس نیازمند به نور موضعی مانند ساعت سازی، ساخت جواهرات، صنایع الکترونیکی و دیگر فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی را دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: