کد خبر: ۱۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ستاره‌شناسان در بررسی‌های جدید خود موفق شدند دومین جرم میان‌ستاره‌ای را رصد کنند.
به نقل از گیزمگ، ستاره‌شناسان، یک ستاره دنباله‌دار را رصد کرده‌اند و احتمال می‌دهند این ستاره، دومین جرم میان‌ستاره‌ای باشد که تاکنون کشف شده است.

این جرم موسوم به " C/2019 Q4"، نخستین بار در 30 اوت سال جاری توسط "گنادی باریسف" (Gennady Borisov)، ستاره‌شناس اوکراینی در رصدخانه "MARGO" دیده شده بود. سرعت و خط سیر این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که از بیرون منظومه شمسی آمده است.
نخستین جرم میان‌ستاره‌ای موسوم به "اوموآموا" (ʻOumuamua)، در اکتبر سال 2017 رصد شد و دانشمندان تقریبا تا 9 روز ماهیت این جرم رصد شده را نمی‌دانستند.

اکتشافات ابتدایی باریسف در مورد این جرم میان‌ستاره‌ای، توسط سامانه "اسکات" (Scout) ناسا در "آزمایشگاه پیش‌رانش جت" (JPL) تحلیل شد. سامانه اسکات طوری طراحی شده که بتواند هر سیارکی که ممکن است برای زمین خطرناک باشد، شناسایی کند اما نباید فراموش کرد که این سامانه، از عهده شناسایی اجرام ستاره‌ای نیز برمی‌آید.

جزئیات مسیر حرکت این جرم جدید نیز به صورت دقیق‌تر، توسط "داوید فارنوچیا" (Davide Farnocchia)، پژوهشگر ناسا، در "مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا" (CNEOS) مورد بررسی قرار گرفت.

ستاره‌شناسان دریافتند که این جرم، بیرون از "مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین" یا "دایرةالبروج" قرار دارد و با زاویه ۴۰ درجه و سرعت ۱۵۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت داخل منظومه شمسی در حال حرکت است. فارنوچیا گفت: سرعت بالای حرکت این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که این جرم آسمانی دوباره به فضای میان ستاره‌ای بازخواهد گشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: