کد خبر: ۱۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: نمره قبولی معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، در هر سال ۵ درصد سخت‌گیرانه‌تر از سال گذشته بررسی می‌شود چرا که شرکت‌ها باید کیفی‌تر از قبل عمل کنند و سطح کیفی خود را افزایش دهند.
 دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی در جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص ضرورت تشکیل انجمن شرکت‌های دانش بنیان گفت: تشکیل این انجمن نشانه بلوغ است. این توانمندی که در مجموعه ای از افراد شکل می‌گیرد، بعد از رسیدن به آن بلوغ منجر به تشکیل انجمن‌ها، صنف‌ها و اتحادیه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: فرآیند این انجمن از دو بخش تشکیل شده است؛ فرآیند ارزیابی و فرآیند اجرای برنامه‌های توانمند سازی و حمایتی. شرکت‌های مرسوم در گذشته برای کسب علم، هزینه پرداخت می‌کردند؛ به عبارت دیگر فعالیت آنان منجر به تبدیل ثروت به علم می‌شد، اما شرکت‌هایی نیز خلاف این مسیر را حرکت کردند و به دنبال تبدیل علم به ثروت هستند، آنان به دنبال راهی هستند تا از علم به کسب درآمد برسند.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد: فرآیند تشکیل چنین شرکت‌هایی و به رسمیت شناختن آنان از چنین جلساتی آغاز شد؛ بنابراین تاکید زیادی به شرکت در این جلسات دارم. در سال ۸۶ ویرایش اولیه‌ای از لایحه شرکت‌های دانش‌بنیان نوشته شد و تقریبا از سال ۹۱-۹۲ آئین نامه‌ها اجرایی شدند. حدودا شش سال از اجرای این قانون می‌گذرد.

صاحبکار خراسانی بیان کرد: ما در قانون حمایت از برنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد دو جریان کلی هستیم؛ جریان اول برنامه‌های منطقه‌ای در استان‌های مختلف است که با محوریت پارک‌های علم و فناوری استان‌ها انجام می‌شود. دسته دوم هم برنامه‌های ملی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: حدودا از سال ۱۳۸۳ کشور به این بلوغ رسید که تمام فعالیت‌ها محدود به تهران نباشد، بلکه بخش‌های مختلف را با محوریت پارک‌های علم و فناوری هر استان، در کشور درگیر کند و واحدی به نام واحد فناور را به رسمیت بشناسد. مجوز این واحد فناور نیز بر عهده همان پارک است. 

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: باید میان این برنامه ملی و منطقه‌ای، تعامل ویژه‌ای برقرار کنیم. معیار انتخاب و تشخیص یک واحد فناور در هر استان با توجه به مقتضیات منطقه در هر استان متفاوت خواهد بود.

صاحبکار خراسانی خاطرنشان کرد: فعالیت ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حقیقت ایجاد یک اجماع است. ما برای ایجاد یک زبان مشترک میان بخش‌های مختلف، معیارهای تفصیلی ارزیابی را تعیین کردیم. این معیارها توسط یک تیم تخصصی در هر زمینه، تعیین و ثبت شده است. 

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد: نمره قبولی این معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، در هر سال ۵ درصد سخت‌گیرانه‌تر از سال گذشته بررسی می‌شود. چرا که شرکت‌ها باید کیفی‌تر از قبل عمل کنند و سطح کیفی خود را افزایش دهند.

صاحبکار خراسانی بیان کرد: اسامی شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت آنلاین در سایت قابل دسترسی است. اصل اساسی یک برنامه در دراز مدت، شفافیت است؛ بنابراین همواره سعی بر شفاف‌سازی معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم.

وی افزود: فرآیندی که در حال اجرای آن هستیم، فرآیند بسیار حجیم و سنگینی است. هم‌اکنون حدود ۱۰۰۰ شرکت در فرآیند ارزیابی هستند. طی این فرآیند طولانی ما به این نتیجه رسیدیم که از توانمندی شرکت‌های خصوصی به عنوان ارزیابی استفاده کنیم که اسامی این کارگزاران ارزیابی به همراه عکس در سایت اعلام شده است. ما نیز بر این بخش نظارت خواهیم داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: