کد خبر: ۱۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
یک شرکت مستقر در شیکاگو موفق شد با استفاده از چاپگر زیستی سه بعدی، یک قلب مینیاتوری با ساختاری مشابه قلب انسان بسازد.
به گزارش پایگاه اینترنتی «انگجت»، کمپانی BIOLIFE۴D  ساخت این قلب مینیاتوری را نقطه عطف مهمی در مسیر تلاش‌ها برای طراحی قلب مصنوعی مناسب برای پیوند می‌داند.  

این قلب مینیاتوری با سلول‌های ماهیچه قلب گرفته شده از بیمار و جوهر زیستی ساخته شده از ترکیبات ماتریکس خارج سلولی چاپ شده است که خصوصیاتی همانند خصوصیات قلب پستانداران دارد.

کمپانی BIOLIFE۴D نخستین بار در ژوئن سال ۲۰۱۸ بافت قلب انسان را با استفاده از چاپگر زیستی چاپ کرد و در اوایل سال جاری میلادی موفق به چاپ اجزاء قلب انسان از جمله دریچه‌ها، بطن‌ها و عروق خونی شد. چنین فرآیندی مستلزم برنامه‌ریزی دوباره گلبول‌های سفید بیمار در قالب سلول‌های بنیادین پرتوان القایی «induced pluripotent stem cells» است که می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها از جمله سلول‌های قلبی تبدیل شوند.

شرکت سازنده این قلب مصنوعی کوچک امید دارد تا در نهایت بتواند با استفاده از چاپ زیستی، قلب انسان را در ابعاد حقیقی آن شبیه‌سازی کند. در قالب نظریه، قلب‌هایی که با استفاده از چاپ زیستی تولید می‌شوند می‌توانند نیاز به اهدای عضو را کاهش داده یا از بین ببرند.  

با این وجود BIOLIFE۴D تنها شرکتی نیست که به دنبال چاپ سه بعدی اندام‌های انسان است. پیش‌تر شاهد ساخت قلب‌های سیلیکونی با استفاده از فناوری چاپ زیستی بوده‌ایم و مهندسان علوم زیستی دانشگاه ام.آی.تی (MIT) نیز توانستند با استفاده از این فناوری، شبکه‌های پیچیده عروقی بسازند که لازمه بقای اندام‌های مصنوعی هستند.   
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: