کد خبر: ۱۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی برای اولین بار در کشور به همت جوان مخترع تالشی ساخته شد.
جعفر معصومی اندبیل با اشاره به تولید لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی برای اولین بار در کشور گفت: با ثبت این اختراع، ایران به عنوان دومین کشور دارنده این تکنولوژی در جهان معرفی شد.

وی درباره این اختراع تصریح کرد: هنگام مطالعات بیوشیمی، نقش نور و سنتز در گیاهان، مولکول‌هایی مشاهده کردم که طیف نوری خاصی را جذب می‌کردند و درون باکتری‌ها جای داشتند.

مخترع جوان گیلانی ادامه داد: پس از آزمایش‌های بیشتر با طیف نور مرئی و در بازه زمانی خاص، میکروب‌کشی با نور مرئی را یافتم. اثبات این موضوع در مجامع دانشگاهی کشور بدون ساخت نمونه اولیه ممکن نبود به همین دلیل یک نسخه را ارائه کردم که در بخش میکروبیولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران و با حضور دو نفر از دانشیاران این مرکز روی انواع باکتری‌های عفونت‌زای بیمارستانی مورد آزمایش قرار گرفت. نتیجه آن موفقیت ۱۰۰ درصدی برای از میان بردن تمام باکتری‌های پاتوژن بود.

حذف هزینه‌ ضدعفونی‌کردن بیمارستان‌ها

وی با اشاره به مشکل وجود باکتری‌های عفونت‌زا در محیط زندگی از جمله مراکز درمانی گفت: تمام مراکز پزشکی جهان با معضل عفونت‌های بیمارستانی روبه‌رو هستند که هزینه‌های زیادی برای بیمار، بیمارستان و بخش بهداشت ایجاد می‌کند و به طولانی شدن دوره درمان و در برخی موارد حتی مرگ و میر نیز می‌انجامد.

معصومی اندبیل افزود: مقابله با این باکتری‌ها از طریق مواد خطرناک شیمیایی کلردار مضر برای دستگاه تنفسی و لامپ‌های فرابنفش که عامل سرطان پوست و خون هستند، انجام می‌شود که کارایی لازم را ندارد، اما این محصول بدون داشتن زیان برای انسان، تمام هزینه‌هایی که بیمارستان‌ها تاکنون برای ضدعفونی کردن انجام می‌دادند را حذف می‌کند.

ضدعفونی کردن آب استخرها

این مخترع تالشی درباره دیگر مزیت‌های اختراع خود یادآور شد: این لامپ که در چهار اندازه مختلف تولید شده می‌تواند در سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه‌های مترو، درمانگاه‌ها و اداره‌ها استفاده شود. نوع بیمارستانی بدون ایجاد هزینه‌های اضافی در ترکیب پوشش ساختمان به صورت لامپ مربعی ۶۰ در ۶۰ در سقف نصب می‌شود.

معصومی اندبیل به ظرفیت و مزیت دیگر این اختراع برای ضدعفونی کردن آب استخرها اشاره و اظهار کرد: پنجمین نوع لامپ به صورت ضد آب برای نصب در آب برای ضد عفونی کردن استخرها طراحی شده که به زودی ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک شرکت آمریکایی در سال ۲۰۰۸ مشابه این محصول را در دو بیمارستان با موفقیت آزمایش کرد. این محصول که ابتدا آمریکا و سپس ایران دارنده تکنولوژی آن هستند، تاکنون به تولید صنعتی نرسیده و نمونه‌ای از آن در بازار وجود ندارد.

این مخترع جوان در پایان با اشاره به این‌که لامپ با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قابل عرضه به بازار است، گفت: این لامپ در کارگاهی کوچک ساخته شده و با واردات قسمتی از تجهیزات، با هزینه کم در داخل کشور و شهرستان تالش نیز قابل تولید است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: