کد خبر: ۱۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که بالا رفتن دمای اقیانوس‌ها با تاثیر بر عملکرد مغز کوسه‌ها، آن‌ها را به شنا به سمت راست متمایل می‌کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، دانشمندان استرالیایی ۱۲ تخم کوسه را در تانکی با دمای ۲۳.۶ درجه سانتی‌گراد که دمای اواخر سده جاری را شبیه سازی می‌کرد، کشت کردند.

در مدت یک ماه نیمی از جنین‌ها از بین رفته و جنین‌های باقی مانده نیز به اصلاح «راست دست» شدند، به این معنا که تمایل داشتند به سمت راست شنا کنند؛ فرآیندی که از آن با عنوان یکسو شدگی نیمکره‌های مغز یا lateralization یاد می‌شود.

برای بررسی یکسو شدگی مغز در کوسه‌های مورد آزمایش، محققان آن‌ها را در داخل تانک بلندی که در انتهای آن یک دیواره Y شکل وجود داشت، قرار دادند. در پشت این دیواره برای کوسه‌ها غذا قرار داده شده بود و آن‌ها فقط باید تصمیم می‌گرفتند که برای رسیدن به جایزه خود به سمت راست یا چپ این دیواره شنا کنند.

در گزارشی که پژوهشگران از مشاهدات خود در این باره منتشر کرده اند، آمده است: «کوسه‌هایی که تخم آن‌ها در دماهای بالا کشت شده بود، نشانه‌هایی را از یکسو شدگی مطلق نیمکره‌های مغز از خود نشان داده و نسبت به کوسه‌هایی که در دمای معمولی پرورش داده شده بودند، گرایش قابل ملاحظه‌ای به شنا به سمت راست داشتند.»  

به گفته پژوهشگران، تغییرات مشاهده شده حاکی از آن است که تاثیر تغییرات اقلیمی بر مغز آبزیان از آن چه پیش‌تر تصور می‌شد، گسترده‌تر بوده و با سرعت بیشتری در حال روی دادن است.  
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: