کد خبر: ۱۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
محققان دانشگاه اورگان موفق به توسعه ترکیبی شده‌اند که ترمیم و بازسازی غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی را امکان‌پذیر می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می‌بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد. بیماری ام اس از جمله مهمترین علل بروز این اختلال است.
محققان دانشگاه اورگان موفق به توسعه ترکیبی شده‌اند که امکان بازسازی و ترمیم این غلاف چربی را فراهم می‌کند. محققان سالها پیش دریافتند که یک مولکول به نام هیالورونیک اسید یا HA‌ در مغز بیماران مبتلا به ام اس تجمع می‌یابد. از طرفی در ادامه این مطالعات مشخص شد تجمع HA‌ منجر به اختلال در سلول‌هایی به نام الیگودندروسیت می‌شود. این سلول‌ها مسئول تولید میلین هستند. از طرفی میلین از اکسون سلول محافظت می‌کند. اکسون بخش رشته‌مانند سلول است که سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌ها را منتقل می‌کند.
آسیب به میلین می‌تواند منجر به اختلالاتی مانند ام اس، ‌سکته مغزی، صدمات مغزی و آلزایمر شود. در نوزادان کمبود میلین می‌تواند منجر به اختلالات مغزی شود.
مطالعات محققان دانشگاه اورگان نشان می‌دهد HA در بیماری ام اس توسط آنزیمی به نام هیالورونیداز به اجزای کوچکتر تجزیه می‌شود. در ادامه مطالعات مشخص شد این اجزای کوچکتر سیگنالی به الیگودندروسیت نابالغ ارسال می‌کنند که ژن‌های میلین را فعال نمی‌کند. محققان به این نتیجه رسیدند که انسداد آنزیم هیالورونیداز می‌تواند اختلال در تولید میلین را برطرف کند.
سپس محققان ترکیبی را ساختند که اثر هیالورونیداز را در مغز مدل‌های حیوانی مبتلا به ام اس و سایر بیماری‌های عصبی خنثی کند. این ترکیب یک فلاونوئید اصلاح‌شده است و S۳ نام دارد و در مدل‌های حیوانی کاملا موفقیت‌آمیز گزارش شده است.
محققان در تلاشند تا این روش را در مدل‌های انسانی مورد بررسی قرار دهند.
نتایج این مطالعه در نشریه Glia منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: