کد خبر: ۱۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
پرنده اکراس سیاه توسط کیوان مرادی عکاس طبیعت و پرنده‌نگری در حاشیه تالاب بین‌المللی زریبار مریوان مشاهده و تصویرش ثبت شد.
کیوان مرادی، عکاس طبیعت در شهرستان مریوان روز شنبه اظهار داشت: ۹ قطعه از این پرنده را در حاشیه دریاچه زریبار مشاهده کرده و از حضور آنها عکس هایی گرفته‌ام.

وی با اشاره به اینکه در شهریور هم این گونه پرنده در زریبار مشاهده شده است، اضافه کرد: زیستگاه این پرنده در مناطق باتلاقی، لجنزارهای ساحل، تالاب‌ها و نواحی نیزاری با آب کم عمق است و در بوته‌زارها یا روی درختان آشیانه درست می‌کند.

این عکاس طبیعت مریوانی در بهار امسال گونه‌های فلامینگو و کشیم بزرگ و جوجه‌هایش، کورکوربال سیاه و کوکوی خالدار را هم در حاشیه تالاب بین المللی زریبار مریوان مشاهده و تصاویرشان را ثبت کرده است.

اکراس سیاه ۵۵ سانتی‌متر طول دارد و پرنده‌ای است با منقار خمیده و پاهای بلند که از دور تقریبا سیاه یکدست به نظر می‌آید ولی از نزدیک پر و بال آن قهوه‌ای نایل به زرشکی و بال‌ها و دم این پرنده جلای سبز و برنزی دارد.

پرنده نابالغ به رنگ قهوه‌ای تیره و در سطح شکمی کمرنگ‌تر است، در حال پرواز به وسیله بدن باریک، بال‌های بلند و نوک گرد، گردن و پاهای کشیده مشخص می‌شود، هر دو جنس نر و ماده اکراس‌های سیاه شبیه به هم هستند، این پرندگان بزرگ‌جثه منقاری دراز دارند که رو به پایین خمیده شده است، سر پرنده سیاهرنگ بوده و تنها بخشی از پرهای پشت سر به رنگ قرمز لاکی است، ناحیه‌ای نیز در نزدیکی شانه‌های پرنده دارای پرهایی سفیدرنگ است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

تاکنون ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین‌المللی زریبار شناسایی شده است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: