کد خبر: ۱۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
بسیاری از مردم شاید از عوارض منفی مصرف برخی مواد غذایی همراه با دارو آگاه نباشند در حالی که تأثیر متقابل دارو و برخی از این مواد، گاهی چنان خطرناک می‌شود که بیمار حتی ممکن است با عوارضی مانند ایست قلبی مواجه شود.
بر اساس مطلب منتشر شده در وب‌سایت "فوکوس"، اتاق داروسازان ایالت "نیدرساکسن" آلمان توجه عموم را به هفت ماده‌ خوراکی جلب کرده که مصرف آن‌ها همراه با برخی داروها ممکن است تأثیراتی منفی و خطرناکی به جا بگذارد. این مواد عبارتند از:

قهوه

می‌دانیم که کافئین موجود در قهوه موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود. این واکنش هنگامی که مصرف قهوه با برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، بخصوص مهارکننده‌های آنزیم ژیراز همراه شود شدت نیز خواهد یافت.

اگر همراه با دارو مواد لبنی بخوریم ممکن است بدن دیگر نتواند از خواص درمانی داروها بهره‌مند شوددر این صورت هضم کافئین سخت شده و شخص ممکن است با پیامدهایی مانند تپش قلب و اختلال خواب مواجه شود.

چای

سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای سیاه و سبز و نوشابه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به همین خاطر باید از مصرف آن‌ها همراه با داروها پرهیز کرد.

اسید تانیک موجود در چای مانعی جدی برای جذب بسیاری از مواد موجود در دارو مانند ‌آهن محسوب می‌شود. اگر دارو با این نوشیدنی‌ها مصرف شود ممکن است قبل از آن که فرصت پیدا کند از دیواره روده جذب خون شود دفع شود.

در این موارد با در نظر گرفتن ‌فاصله‌ای دوساعته میان مصرف دارو و این نوشیدنی‌ها معمولا می‌توان این مشکل را حل کرد. اما اگر داروهای ضد آسم یا مؤثر بر روان مصرف می‌شود بهتر است کاملا از مصرف این نوشیدنی‌ها صرفنظر شود.

مواد لبنی

بسیاری از داروها اگر با مواد کلسیم‌دار مانند شیر، ماست و پنیر خامه‌ای مصرف شوند عوارض بسیار بدی به بار می‌آورند و بخصوص در مصرف آنتی‌بیوتیک باید به این نکته توجه کرد.

علت هم آن است که ماده درمانی موجود در آنتی‌بیوتیک‌ها در روده به کلسیم می‌چسبد و ترکیبی به وجود می‌آورد که نمی‌توان آن را به طور کامل هضم کرد. نتیجه این است که مقدار زیادی از مواد شفابخش موجود در دارو در روده می‌ماند و از بدن خارج می‌شود.

به‌ویژه بیماران دارای پوکی استخوان باید مراقب این تأثیر باشند. آن‌ها باید در روزهایی که داروی بیسفوسفونات مصرف می‌کنند دست کم یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم چشم بپوشند.

اگر همراه با دارو مواد لبنی بخوریم ممکن است بدن دیگر نتواند از خواص درمانی داروها بهره‌مند شود. همچنین به هنگام مصرف برخی داروهای ضد پارکینسون باید از خوردن غذاهای پروتئین‌دار خودداری کرد.

گریپ‌فروت

حتی اگر چهار ساعت بعد از صرف گریپ‌فروت یا آب گریپ‌فروت دارو مصرف کنیم باز هم به سبب تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در سوخت و ساز بدن ممکن است با تأثیراتی منفی مواجه شویم. به حدی که بهتر است وقتی دارو مصرف می‌کنیم از خوردن این میوه یا آبمیوه کاملا چشم‌پوشی کنیم. به‌ویژه هنگام مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌های کلسترول، خواب‌آور یا فشار خون باید به این نکته توجه کنیم.

آب معدنی

بعضی بیماران تصور می‌کنند اگر داروی خود را با آب معدنی حاوی کلسیم و آهن مصرف کنند بر اثرات درمانی دارو خواهند افزود در حالی که ممکن است نتیجه‌ای کاملا عکس عایدشان شود. بسیاری از داروها مثل داروهای پوکی استخوان و تیروئید اگر همراه با این نوع از مواد معدنی مصرف شوند از اثراتشان کاسته خواهد شد. به همین علت بهتر است که این داروها با آب آشامیدنی لوله‌کشی مصرف شوند.

اسید تانیک موجود در چای مانعی جدی برای جذب بسیاری از مواد موجود در دارو مانند ‌آهن محسوب می‌شود

در این‌گونه موارد برای این که بیماران از اثرات درمانی داروها بیش‌ترین استفاده را ببرند بهتر است بین مصرف دارو و این مواد معدنی دست کم دو ساعت فاصله وجود داشته باشد.

 سالاد

بدن به طور طبیعی به "ویتامین K" برای انعقاد خون نیاز دارد اما در مواردی که خطر لخته خون و سکته وجود دارد و داروهای ضد انعقاد خون به مریض تجویز شده، بیماران باید از خوردن سالاد همراه با داروهای خود پرهیز کنند. زیرا که بسیاری از مواد موجود در سالاد مانند اسفناج، کاهو و کلم حاوی "ویتامین K" هستند و خطر انعقاد خون را بالا می‌برند.

بنابر گزارش دویچه‌وله، علاوه بر موارد فوق متخصصان تاکید دارند الکل که مصرف آن حتی به تنهایی عوارض نامطلوبی برای بدن دارد در عین حال بدترین ماده غذایی برای تداخل با مصرف داروهاست. نوشیدن نوشابه‌های الکلی همراه با داروهای مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی از قبیل قرص‌های خواب‌آور، آرام‌بخش و داروهای افسردگی ممکن است بسیار خطرآفرین شده و در مواردی به توقف تنفس یا ایست قلبی بیانجامد.

الکل بر سوخت و ساز نیز تأثیر می‌گذارد و با مصرف آن بدن، مواد شفابخش درون دارو را کندتر هضم می‌کند. مصرف دارو و نوشابه الکلی همچنین می‌تواند در برخی موارد به مسمومیت‌های جدی منجر شود. الکل اثر مخرب داروی پاراستامول (استامینوفن) بر کبد را تشدید کرده و ممکن است فرد را با عوارضی خطرناک روبرو سازد. 

اتاق داروسازان ایالت نیدرساکسن آلمان در نهایت به همه توصیه می‌کند که در مورد غذاهایی که همراه با دارو مصرف می‌کنند با پزشکان یا داروسازان مشورت کنند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: