کد خبر: ۱۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت "سیستم پردازش گندله‌های فولاد" شدند.
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: گندله‌ها مواد اولیه فولاد سازی هستند. در کشور ۲۵ کارخانه تولید گندله وجود دارد و سالیانه ۱۰۰ میلیون تن گندله تولید و در نهایت به فولاد مونتاژ می‌شود که ۳۰ میلیون تن از این ۱۰۰ میلیون به دلیل سایز بندی نامناسب و اشتباه اپراتور مسئول این کار غیرقابل استفاده است.

مهدی حیدری افزود: "سیستم پردازش گندله‌های فولاد"، سایز بندی و دانه بندی فرآیند را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. نتیجه‌ اجرای این فرایند در فولاد مبارکه بین سه تا پنج درصد بهبود در دانه‌بندی است، اگر این فرآیند در تمام ۲۵ گندله سازی کشور اجرا شود به افزایش تولید سه میلیون تنی در سال منجر خواهد شد. قیمت جهانی گندله ۱۲۰ دلار است که در صورت اجرای این فرایند صرفه‌جویی میلیون دلاری در سال را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از صفر تا صد دستگاه "سیستم پردازش گندله‌های فولاد" توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی با همکاری یکی از شرکت‌های اصفهان طراحی و تولید شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه تمام این دستگاه زیر نظر کارشناسان اصفهانی طراحی و ساخته شده است، تصریح کرد: دستگاه "سیستم پردازش گندله‌های فولاد" صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد. 

وی افزود: این سیستم قابلیت‌ به‌روزرسانی اطلاعات در بازه‌های زمانی پنج دقیقه‌ای، ذخیره اطلاعات، نمایش نمودارهای مختلف از توزیع گندله‌ها، تفکیک گندله‌ها به چهار سایز از قبل تعیین‌شده و تهیه بانک اطلاعاتی از تصاویر گندله‌ها را دارد.  

حیدری تصریح کرد: این دستگاه در مجموعه فولاد مبارکه نصب و راه اندازی شده و در چند مجموعه دیگر در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستیم تا به زودی در تمام مجتمع‌های تولید فولاد نصب و راه اندازی شود.

این شرکت با هدف نظارت، عیب‌یابی و بهبود فرآیندهای تولید در صنایع مختلف با بهره گیری از ابزار پردازش تصویر و بینایی ماشین در سال 1386 تشکیل شد  و از سال ۱۳۹۶ در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آغاز به کار کرد. "سیستم پردازش گندله‌های فولاد" یکی از سه محصول دانش‌بنیان ساخته شده توسط شرکت‌های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که همزمان با گرامی داشت هفته دولت در اصفهان رونمایی شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: