کد خبر: ۱۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
بازرس اتحادیه ملی رباتیک تاکید کرد: رباتیک علمی است که استفاده از آن برای همه گریزناپذیر است و این نیاز می‌تواند در تمام صنایع از جمله صنعت یخچال‌سازی، خودروسازی و یا حتی وسایل کودکان موجود باشد.
احمد سپهوند با بیان اینکه اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی رباتیک کشور، یکی از اتحادیه‌های زیر مجموعه وزارت علوم است، اظهار کرد: کارگاه ملی رباتیک جهت آموزش مربی، اعطای گواهی و با هدف ارتقای سطح علمی و عملی دانشگاه‌ها در زمینه رباتیک و ایجاد زمینه مناسب جهت فعالیت در این حوزه در دانشگاه‌های ایران تاسیس شده است.

وی افزود: سومین کارگاه ملی رباتیک با محوریت نت‌ورک ربات‌ها، هوش مصنوعی و ربات‌های صنعتی شهریورماه امسال به مدت سه روز در دانشگاه کردستان برگزار شد.

بازرس اتحادیه ملی رباتیک، با بیان اینکه ۱۰۰ نفر در سومین کارگاه ملی رباتیک از ۲۳ دانشگاه کشور حضور داشتند، اضافه کرد: چهار انجمن رباتیک در ۵ دانشگاه و موسسه رباتیک استان و سه انجمن رباتیک و مکاترونیک در دانشگاه کردستان فعال است.

سپهوند با بیان اینکه اولین دوره این کارگاه در دانشگاه اصفهان و دومین دوره آن نیز در دانشگاه سهند تبریز برگزار شد، ادامه داد: این کارگاه در دو بخش آنلاین و حضوری برگزار شد و ۳۰۰ نفر در این مرحله ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰۰ نفر به صورت رقابتی برای حضور در دوره حضوری برگزیده شدند، تاکید کرد: در بخش حضوری، شرکت کنندگان سه روز تحت نظر بهترین اساتید ایران آموزش‌های مورد نیاز را فرا گرفتند که به عنوان سفیران اتحادیه به دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد.

بازرس انجمن ملی رباتیک کشور، عنوان کرد: در این دوره که هم دانش آموزان و هم دانشجویان حضور داشتند، دو کارگاه رباتیک، نسبت به گذشته به صورت سازمان یافته‌تر برگزار شد و  به این دلیل که مدرسین دوره از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، مطالب ارزنده و به‌روز علم رباتیک ارائه شد.

وی افزود: محوریت این دوره از کارگاه‌ها بر هوش مصنوعی و استفاده صنعتی از رباتیک متمرکز شده است و این مهم موجب رغبت و تشویق شرکت‌کنندگان به سمت رباتیک، ایجاد ایده و کسب و کار می‌شود.

سپهوند افزود: رباتیک علمی است که استفاده از آن برای همه گریزناپذیر است و این نیاز می‌تواند در تمام صنایع از جمله صنعت یخچال‌سازی، خودروسازی و یا حتی وسایل کودکان موجود باشد.

وی در رابطه با تاثیر هوشمند شدن وسایل بر زندگی مردم ایران و مقایسه آن با کشورهایی همچون ژاپن، عنوان کرد: به طور قطع در این زمینه نسبت به کشورهای صنعتی عقب هستیم، اما این در حالی است که رشد صنعت، رباتیک و تکنولوژی در ایران نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و این روند برای ادامه امیدوارکننده است.

سپهوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز اکثر دانشگاه‌های کشور انجمن‌ رباتیک را دارند و می‌توان گفت که رباتیک، علمی است که همه می‌توانند آن را فرا گیرند و ادامه دهند و مختص به قشر خاصی از جامعه نیست و طیف گسترده‌ای از علم را در برمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، شاخه‌ای از فناوری که با طراحی، ساخت، اجرا و کاربرد ربات‌ها به همراه سیستم‌های کامپیوتری لازم برای کنترل، دریافت پاسخ سنسورها و پردازش اطلاعات آن‌ها سر و کار دارد، رباتیک نام دارد. این فناوری‌ها با ماشین‌های خودکاری سر و کار دارند که می‌توانند جای انسان را در محیط های خطرناک و یا در فرآیندهای تولید بگیرند یا می‌توانند از نظر ظاهر، رفتار و یا فرآیندهای یادگیری و درک شبیه انسان عمل کنند. امروزه بسیاری از ربات‌ها از طبیعت الهام گرفته‌شده‌اند و شاخه‌ای به نام رباتیک الهام گرفته از طبیعت را ایجاد کرده‌اند. این ربات‌ها همچنین شاخه جدیدتری به نام رباتیک نرم را نیز پدید آورده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: