کد خبر: ۱۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
محققان موسسه تحقیقاتی DEMRC در کره جنوبی یک میکروربات زیست‌ تخریب‌پذیر ساختند که قادر است فراگرما درمانی و آزادسازی داروها در بدن را کنترل کند.
به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، فراگرمادرمانی یک شیوه جدید و موثر برای درمان سرطان است که عوارض جانبی اندکی دارد، با وجود این استفاده از آن در برخی از اندام‌ها بسیار دشوار است. درمان‌های دارویی نیز متداول‌ترین روش درمان سرطان محسوب می‌شوند اما به دلیل اینکه دارورسانی به اندام‌های مختلف با سیستم گردش خون کاملا وابسته است، این روش از دقت بالایی برخوردار نیست، اما میکروربات‌های جدید قادرند داروها و فراگرمادرمانی را با دقت بالا و به صورت سیستماتیک در بدن اجرا کنند و در نتیجه موجب افزایش امنیت و اثرگذاری این روش‌های درمانی شوند.
میکروربات‌های جدید با استفاده از پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر ساخته شده‌اند و پس از انجام وظیفه، به طور کامل در بدن تجزیه می‌شوند. این میکروربات‌ها قادرند نانوذرات مغناطیسی و داروها را حمل کنند و با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی کنترل می‌شوند. پس از رسیدن میکروربات‌ها به نقطه موردنظر، ‌یک میدان مغناطیسی متغیر موجب گرمایش نانوذرات مغناطیسی موجود در آن‌ها شده و دمای محیط را بالا می‌برد تا فراگرمادرمانی در محل مورد نظر انجام گیرد، همچنین با تنظیم شدت و مدت زمان برقراری میدان مغناطیسی می‌توان نحوه آزادسازی دارو در بدن را کنترل کرد.
محققان در آزمایشات اولیه توانستند کارآیی این ربات‌ها را در فراگرما درمانی و دارورسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی کشت شده در آزمایشگاه به اثبات برسانند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: