کد خبر: ۱۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
مطالعه اخیرا پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد دهان‌شویه می‌تواند اثرات مفید ورزش کردن را کاهش دهد.
به نقل از گیزمگ، مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه پلیموث(University of Plymouth) انگلستان‌ نشان می‌دهد که کاهش فشار خون مفید بعد از ورزش توسط مولکول‌های آزاد شده توسط باکتری‌های موجود در دهان آغاز می‌شود. اکنون دانشمندان دانشگاه پلیموت طی مطالعه خود دریافتند که دهان‌شویه ضد باکتری می‌تواند باکتری‌های مفید دهان را از بین ببرد و بنابراین اثرات قلبی عروقی بعد از ورزش را کاهش می‌دهد.

"رائول بسکوس"(Raul Bescos) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: دانشمندان تاکنون می‌دانستند که رگ‌های خونی در هنگام ورزش باز می‌شوند زیرا آنها تولید نیتریک اکسید، قطر رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد (معروف به رگ‌گشادگی) و باعث افزایش گردش خون در عضلات فعال می‌شود. تاکنون چیزی که همانند یک معما بود، این بود که چگونه گردش خون بعد از تمرین بالاتر می‌رود و سبب کاهش فشارخون(افت فشار خون بعد از تمرین) می‌شود.

هنگامیکه نیتریک اکسید در بدن انسان تخریب می‌شود به ترکیبی به نام نیترات تبدیل می‌شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که گونه‌های خاصی از باکتری‌های دهانی فعال نیترات را به مولکولی به نام نیتریت تبدیل می‌کنند. این فرایند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نیتریت در دستگاه گوارش جذب شده و وارد جریان خون می‌شود و در نهایت دوباره به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود. بنابراین طی این مطالعه پژوهشگران تصمیمی گرفتند تا دریابند آیا این نیترات همان چیزی است که سبب کاهش فشار خون پس از ورزش می‌شود یا خیر.

بسکوس در ادامه افزود: ما قصد داشتیم دریابیم که آیا مسدود کردن توانایی نیترات در تبدیل به نیتریت با مهار باکتری‌های دهان می‌تواند بر فشار خون بعد از تمرین تأثیر بگذارد یا خیر.

پژوهشگران طی این مطالعه ۲۳ فرد بالغ سالم را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. این افراد می‌بایست به مدت یک ساعت و نیم بر روی تردمیل می‌دویدند. پس از ورزش، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و به یک گروه دهان‌شویه ضدباکتری و به گروه دیگر پلاسیبو دادند و آنها می‌بایست دهان خود را هر دو ساعت یک بار با آنها شستشو می‌دادند. قابل ذکر است پژوهشگران فشار خون افراد را  قبل از ورزش و یک و دو ساعت بعد از ورزش اندازه گرفته و نمونه های بزاق و خون آنها را نیز گرفتند.

نتایج نشان داد که اندازه گیری فشار خون سیستولیک یک ساعت پس از تمرین در گروهی که پلاسیبو استفاده کرده بودند به طور قابل توجهی پایین بود.

اما با بررسی گروهی که دهان شویه ضدباکتری استفاده کرده بودند، دریافتند دهان شویه اثر کاهش فشار خون پس ورزش را ۶۰ درصد کاهش داده و سطح خون نیتریت فقط در گروه دارونما نمایش داده شده است که این نشان می‌دهد این مولکول برای ایجاد فشار خون بالا بعد از ورزش مهم است و با مختل کردن فعالیت باکتری‌ها در دهان می‌توان تولید آن را مستقیما مهار کرد.

"کریگ کاتلر"(Craig Cutler) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که سنتز نیتریت توسط باکتری‌های دهان بسیار در شروع عملکرد بدن در اولین دوره بهبود، ارتقاء فشار خون و اکسیژن بیشتر عضلات مهم است. در واقع به نظر می‌رسد که باکتری‌های دهانی کلیدی برای باز کردن رگ‌های خونی هستند و اگر از بین بروند، نیتریت تولید نمی‌شود و رگ‌ها در وضعیت فعلی خود باقی می‌مانند.

پژوهشگران این مطالعه افزودند: استفاده منظم از دهانشویه ضد باکتریایی باعث افزایش فشار خون سیستولیک می‌شود. تحقیقات جدید به این معنی نیست که استفاده از دهان‌شویه باید به طور کلی متوقف شود، اما این امر برای اولین بار نشان می‌دهد ارتباط قوی بین متابولیت‌های تولید شده توسط باکتری‌های دهان و تغییراتی در فشار خون بعد از ورزش وجود دارد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Free Radical Biology and Medicine" منتشر شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: