کد خبر: ۱۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رضایت 85 درصدی کشاورزان داخلی از بذر تولید شده خیار در این مرکز علمی گفت: علاوه بر استقبال کشاورزان داخلی از بذرهای تولید شده صیفی‌جات در کشور، شاهد استقبال خارجی نیز بوده‌ایم.
دکتر محمدمهدی طهرانچی روز سه شنبه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از توسعه فناوری بذر با اشاره به شرایط تحریمی کشور افزود: در چنین شرایطی دشمن با گشودن جبهه‌ای به نام جنگ اقتصادی دشمنی خود را آغاز کرده است که این اتفاق از جهاتی مهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پیشتر در کشور در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه سعی شد که با نمادهای غربی این ارتباط ایجاد شود، در صورتی که طی 40 سال گذشته نماد غربی پاسخ مناسبی به این نیاز نداد زیرا ما در کشور یک نماد کسب و کار و فرهنگ اجتماعی عمیق داریم.

طهرانچی اظهار کرد: مفاهیمی مانند پارک‌های علم و فناوری در صندوق‌های مالی از غرب آمده است اما ما ملتی هستیم که بازارهای ما از لحاظ تاریخی سابقه چند ساله دارد به گونه‌ای که هر شهری زیست‌بوم‌های خاص خود را دارد و دانشگاه آزاد تلاش می‌کند تا با شناخت این شرایط با کمک علم و فناوری نیازهای جامعه را برطرف و اقدام به بومی‌سازی کند.

وی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی با علم به اینکه آموزش عالی و علم و فناوری به کمک کشور نمی‌آید مگر اینکه بومی سازی شود و مبتنی بر نیاز جامعه باشد، اجرای فرایندهای جدید را آغاز کردیم. در این راستا هفت سال در واحد خوراسگان تحقیقات وسیعی در خصوص تولید بذر صورت گرفت، زیرا به این درک رسیدیم که دشمن نه تنها در زمینه هسته‌ای، فضایی و تجهیزات پزشکی می‌خواهد ما را وابسته کند، بلکه حوزه امنیت غذایی را نیز هدف قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: اکثر بذرهای مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود، ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کارآفرینی هستیم، با انعقاد این قرارداد همکاری سه جانبه زیست بوم جدیدی در توسعه کشور ایجاد می‌شود.

طهرانچی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد تا به عنوان دانشگاه مولد، دانش و فناوری‌های مورد نیاز کشور را تولید کند، بومی بودن فناوری برای کشور بسیار حائز اهمیت است ولی ما شاهد هستیم که محققان کشور را به ثبت پتنت در غرب تشویق می‌کنند و این در حالی است که این ثبت‌ها در زیست بوم کشور موثر نیستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: