کد خبر: ۱۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
موضوع فرونشست تهران که بحث داغ این روزهای پایتخت است، امروز با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر و مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور مورد بررسی قرار گرفت.
مسعود شفیعی صبح سه‌شنبه در نشست بررسی فرونشست تهران گفت: فرونشست در یک بازه ۱۰ ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در محل سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: برای اینکه داده‌ها صحت سنجی شود، نیاز به بررسی میدانی و همچنین داده‌های ثقل سنجی و جی آی اس داریم که امکانات آن در سازمان وجود دارد.
 شفیعی اظهار داشت: بر اساس وظایف سازمان، پایش و بررسی تغییرات زمین به طور متوالی در حال انجام است. هم اکنون نیز تغییرات زمین اندازه گیری و به مخاطرات و رخدادها پی برده می‌شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری تصریح کرد: در خصوص علت و پدیده شناسی فرونشست با سازمان زمین شناسی در حال همکاری و برنامه‌ریزی هستیم.

 ارائه ۷۰ پیشنهاد کنترلی به هیات دولت و شورای شهر

همچنین در ادامه، حمید مجرب کارشناس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز اظهار داشت: با توجه به پایش‌های این مرکز که طی ۳ سال انجام شده است، در اتوبان آزادگان ۱۳ تا ۱۴ سانتی متر فرونشست صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین تهران در حدود ۵ میلیمتر در سال فرونشست دارد. در مرکز فرونشست از فرو چاله و فرو ریزش تفکیک شده است.

این کارشناس تصریح کرد: فرونشست بر اساس برداشت آب‌های زیر زمینی اتفاق می‌افتد. هم اکنون در شهریار بیشترین فرونشست اتفاق افتاده و خسارت‌ها نه تنها در بالا دست بلکه در بیشتر اطراف آن آثار بسیاری دارد. همچنین شرق تهران در مناطق گرمسار، ورامین و سمنان آثار بسیار زیادی وجود دارد و با چشم مشاهده می‌شود.

مجرب اظهار داشت: پایش در جنوب غربی تهران آغاز شده و اطلاعات در اختیار محققین قرار گرفته است. پس از مطالعات تیم متخصصین تشکیل شد و دو لایحه برای شورای شهر و هیات دولت ارسال و ۷۰ اقدام کنترلی پیشنهاد شده است. با توجه به نیاز ما به آب زیرزمینی و شرب، برای تحقیق و برنامه‌ریزی‌ها به زمان طولانی نیاز است تا مشکلات رفع شود.

بازدید و بررسی چگونگی و نرخ فرونشست در منطقه شهریار با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و اعضای این شورا در حال برگزاری است. همچنین در این بازدید بخش‌های ژئودینامیک، کارتوگرافی و ثقل سنجی سازمان نقشه برداری و نحوه طراحی نقشه‌های فرونشست، مورد توجه قرار گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: