کد خبر: ۱۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
جمعی از محققان ایرانی با تلاش ۲ ساله موفق به ساخت چاپگر سه بعدی زیستی (بایو پرینتر) ایرانی شدند که این دستگاه پیشرفته اوایل امسال وارد بازار داخل شده است.
مدیرعامل شرکت ایده‌کاران سه بعدی شریف روز دوشنبه اظهار داشت: این پرینتر سه بعدی قابلیت تولید بافت مصنوعی زنده استخوانی و غضروفی را دارد.

محمد احسان غیاثوند با اشاره به اینکه این دستگاه با تلاش جمعی از محققان ایرانی ساخته شده است، گفت: کار اصلی این دستگاه ساخت بافت مصنوعی زنده برای جایگزینی با بافت آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه برای ساخت بافت نرم مانند کلیه، کبد و قلب تعریف نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر تولید بافت استخوانی و پوستی از اینگونه دستگاه‌ها در دنیا امکان پذیر است و ما هم توانستیم این نتیجه را به دست آوریم.

غیاثوند با اشاره به اینکه این دستگاه اوایل امسال وارد بازار شده است، اظهار داشت: ساخت آن حدود ۲ سال طول کشیده که حاصل تلاش جمعی از محققان مانند مهندس مکانیک، نرم افزار، پلیمر، سلولی مولکولی و مهندسی پزشکی، است.

وی در پاسخ به اینکه استقبال مراکز درمانی از این فناوری پیشرفته چطور بوده است، گفت: به تدریج در حال معرفی این دستگاه به مراکز درمانی و تحقیقاتی هستیم تا خدمات مطلوب‌تری ارائه شود.

غیاثوند در پاسخ به این سوال که این روش چه مزیتی نسبت به روش فعلی دارد؟ گفت: در روش فعلی از تیتانیوم برای تولید بافت مصنوعی استفاده می‌شود، این بافت مرده است و قابلیت رشد و سازگاری با بافت بدن را ندارد. بافت‌های تولید شده با روش جدید هم داربست‌اش از جنس پلیمر زیست تخریب‌پذیر می‌باشد و هم بعد از کارگذاری در بدن، توسط آنزیم‌های بدن پلیمر تخریب شده و آن بافت کاملا مشابه بدن می‌شود.

غیاثوند ادامه داد: برای دستیابی به بافت مصنوعی زنده، باید سلول را در داربست سه بعدی پرینت کرد که این دستگاه، پرینت سلول و داربست را به طور همزمان انجام می‌دهد.

محققان شرکت ایده‌کاران سه بعدی شریف زیرمجموعه پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت این دستگاه پیشرفته شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: