کد خبر: ۱۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
فوق تخصص ریه در کردستان گفت: با توجه به استراتژی‌های اخیر در نظام سلامت و عدم ممنوعیت استفاده از قلیان در ملأعام، خطر شیوع آسم در سال‌های آینده در کشور نیز مجدد افزایش می‌یابد.
صباح حسنی اظهار کرد: بیماری آسم از بیماری هایی است که در قدیم‌الایام میان مردم شایع بوده و باعث مرگ و میر شده است، در حال حاضر به دنبال پیشرفت علم و داروهای جدید، میزان مرگ و میر بر اثر بیماری آسم بسیار کاهش پیدا کرده و به ندرت اتفاق می‌افتد.  

وی افزود: بیماران مبتلا به برونشیت مزمن ریه‌ای از جمله بیشترین بیمارانی هستند که به علت استفاده از سیگار، تنباکو و تماس با دودهای پخت و پز در منازل خصوصا در روستا به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: در منطقه ما بیشترین علائم مبتلا شدن به آسم از طریق استفاده از مواد سوزاننده حیوانی و چوب در منازل روستایی و یا شهری است و این بیماران در حال حاضر به وسیله داروهای جدید علائم‌شان بهتر شده و به وسیله تغییر در فرهنگ مردم، کاهش پیدا کرده است.

این فوق تخصص ریه در کردستان معتقد است: استفاده از سیگار و قلیان می‌تواند شیوع این بیماری را در مناطق شهری و روستایی به طور مساوی افزایش دهد که با توجه به استراتژی‌های اخیر در نظام سلامت و عدم ممنوعیت استفاده از قلیان در ملأ عام، خطر شیوع آن در سال‌های آینده در کشور ما نیز مجدد افزایش می‌یابد.

حسنی عنوان کرد: تومورهای ریه از دیگر بیماری‌های ریه است که به دلیل تماس افراد با دود ناشی از سیگار، بیمارهای شغلی و تماس با پشم شیشه به وجود می‌آید که با توجه به استفاده وسیع سیگار در جامعه، بروز این بیماری نیز در حال افزایش است.

وی بیان کرد: مصرف نشدن سیگار، استشمام نشدن دود در محل زندگی، استراتژی‌های کشوری و استانی در کاهش ریزگردها در مناطق شهری و روستایی و استراتژی‌های محافظتی در مورد افرادی که با مواد سمی کار می‌کنند، از جمله عوامل موثر در پیشگیری از بیماری ریوی است که باید رعایت شود.

فوق تخصص ریه در کردستان خاطرنشان کرد: زنان در ابتلا به بیماری ریه حساس تر هستند به طوری که اگر مقدار کمی هم از سیگار و قلیان استفاده کنند بیشتر در معرض بیماری ریه قرار می‌گیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: