کد خبر: ۱۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
محققان موسسه تحقیقات خاک و آب، طی پروژه‌ای تحقیقاتی موفق به ارائه راهکاری برای مقاوم سازی گیاهان به شرایط سخت همچون شوری و خشکی شدند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تنش رطوبتی و تنش شوری از عوامل مهم کاهش رشد گیاهان است. شوری زیاد موجود در منابع آب و خاک، واقع شدن ایران در مناطق خشک و نیمه خشک و خشکسالی‌های مکرر سال‌های اخیر ضرورت ارائه راهکارهای مختلف برای تولید محصولات کشاورزی دراین شرایط تنشی را آشکار می‌کند.

در این راستا محققان در موسسه تحقیقات خاک و آب با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انجام پژوهش‌های نوین برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی تحت این شرایط تنشی، به موفقیت‌های زیادی رسیدند.

در این پژوهش از پتانسیل موجود در باکتری‌های ریزوسفری اراضی متأثر از شوری و خشکی برای مقابله با شرایط تنشی استفاده شد، باکتری‌های ریزوسفری به ویژه انواع موجود در شرایط خاک‌های شور و خشک پتانسیل لازم برای تهیه مایه تلقیح جهت مقابله با این شرایط تنشی و تولید محصول را دارد.

از مجموع ۱۸ میلیون هکتار اراضی قابل کشت ایران، حدود ۸.۶ میلیون هکتار آن‌ها مبتلا به درجات مختلف شوری هستند. بنابراین محدودیت شوری در منابع خاک و آب از جمله شرایط تنشی مهم حاکم  بر کشاورزی ایران محسوب می‌شود، تنش بسیار مهم دیگر، تنش رطوبتی و خشکی است. ایران در مناطق خشک و نیمه خشک جهان واقع شده، همچنین چند سال متوالی است که ایران با پدیده خشکسالی و کمبود نزولات جوی نیز مواجه شده است.

افزایش دمای هوا نیز مشکلات را مضاعف کرده است. خشکسالی در حوزه کشاورزی بیشترین تاثیر را دارد زیرا بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی در ایران در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از طرف دیگر در زمین‌های زیر کشت دیم بارندگی سالیانه برای رشد بهینه محصول کفایت نمی‌کند، بنابراین در بیشتر موارد، گیاه با تنش خشکی روبه رو است.

با انجام این پژوهش، محققان موفق به شناسایی باکتری‌های ریزوسفری شدند تا با ارائه مایه تلقیح مناسب برای مناطق خشک و خاک های شور به منظور مقاوم سازی گیاهان کشاورزی به تنش های خشکی و شوری استفاده شود. باکتری‌های ریزوسفری گروهی از میکروارگانیسم‌های موجود در خاک هستند که محرک رشد گیاه محسوب می‌شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: