کد خبر: ۱۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
کتاب «دیوان حکمیت در ورزش» و ترجمه «حقوق بین‌الملل ورزش» منتشر شد.
 کتاب «دیوان حکمیت در ورزش» نوشته نادر شکری، محسن داورزنی و ناصر احمدی در ۱۲۲ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان توسط نشر خرسندی منتشر شده است. 

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: داوری مکانیسم مناسب برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی است. هم‌اکنون در حوزه اختلافات ورزشی بین‌المللی مابین ورزشکاران و فدراسیون‌های ملی و بین‌المللی ورزشی، دیوان داوری ورزش (CAS) به‌عنوان مرجع عالی داوری در حقوق ورزشی برگزیده شده است. این نهاد متشکل از هیات‌های داوری مستقل از نهادها و سازمان‌های ورزشی عمل می‌کند. شورای بین‌المللی داوری ورزش (ICAS) به عنوان رکن عالی بر فعالیت‌های دیوان نظارت می‌کند. عملیات اجرایی داوری بر عهده‌ دیوان داوری است. دیوان این امر را از طریق دو بخش داوری عادی و بخش داوری استیناف انجام می‌دهد. کنترل امور مالی و سازمانی دیوان از جمله تصویب بودجه دیوان داوری و انتخاب داوران، بر عهده شورا است. شورا حافظ استقلال و بی‌طرفی دیوان از سایر نهادها و سازمان‌ها است. رجوع به داوری دیوان به موجب توافق طرفین ناشی از قرداد یا شرط موجود در اسناسنامه فدراسیون‌های ملی و بین‌المللی است. 
همچنین کتاب «حقوق بین‌الملل ورزش؛ راهنمای مقدماتی» نوشته یان بلک‌شاو با ترجمه مهرداد محمدی و با دیباچه روزبه وثوق‌احمدی در ۲۲۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان توسط همین نشر منتشر شده است. 

در بخشی از مقدمه نویسنده در کتاب آمده است: امروزه ورزش به صفحات انتهایی روزنامه‌ها محدود نیست، بلکه راه خود را به صفحات ابتدایی نیز پیدا کرده است. پرونده‌ها و تحولات ورزشی نیز به طور گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف، به ویژه در اینترنت و پلتفورم‌های دیجیتال به‌عنوان خبر پوشش داده می‌شوند.

این روند به‌خصوص در مورد پرونده‌های دوپینگ صدق می‌کند، که علی‌رغم تلاش نهادهایی همچون آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) رو به افزایش است و سرتیتر خبرها را تشکیل می‌دهد. همچنین سایر پرونده‌ها و اختلافات ورزشی که بخشی از حجم کاری رو به افزایش دیوان داوری ورزش را تشکیل می‌دهند نیز به بخش لاینفک اخبار ورزشی و رسانه‌ای تبدیل شده‌اند. 

حقوق ورزشی نیز به سرعت در حال پیشرفت و تحول است و مخاطبین بیشتری را در کلیه سطوح به خود جذب می‌کند. لذا، علاقه به دانش پایه‌ای و عمومی جنبه‌های حقوقی ورزش در میان دانشجویان، حقوقدانان، بازاریابان ورزشی، ایجنت‌ها، تبلیغ‌کنندگان ورزشی و مدیران ورزشی شکل گرفته است. 

هدف کتاب مقدماتی حاضر برآوردن این نیازها است که ادبیات حقوق ورزشی موجود آن‌ها را برآورده نساخته است. 

اگرچه موضوعات ارائه‌شده در کتاب پیش‌ رو گزیده‌ای از مسائل مهم هستند و حقوق ورزشی حوزه‌ای بسیار گسترده است، لیکن اعتقاد بر این است که موضوعات انتخاب‌شده مهم‌ترین موضوعات پیش‌ روی دنیای ورزش و مورد توجه رسانه‌ها در حال حاضر هستند. 

در جای جای این کتاب خواننده به مقالات، کتاب‌ها، نشریات و سایر منابع ارجاع داده شده است که اطلاعات بیشتر و تحلیل دقیق‌تری در مورد مسائل مختلف مطروحه در کتاب به دست می‌دهند و بر ارزش و کارایی متن می‌افزایند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: