کد خبر: ۱۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
وزیر ارتباطات خطاب به ترامپ:
وزیر ارتباطات در پاسخ به توئیت ترامپ در مورد عدم موفقیت پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید گفت: این ماهواره برای پرتاب هنوز تحویل وزارت دفاع نشده است.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پژوهشگاه فضایی ایران درباره‌ی شایعاتی که درباره انفجار ماهواره فضایی ناهید وجود داشت، بیان کرد: ایده‌ای درباره اظهار نظر آمریکایی‌ها درباره بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و بهتر است وزیر دفاع که حوزه مسوولیتشان است، در این باره صحبت کنند، اما چیزی که می‌شد امروز دید این است که ماهواره ناهید این‌جاست و هنوز تحویل داده نشده اسـت، البته مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: آقای ترامپ اظهار کرده بودند که ما دخل و تصرفی بر انفجاری که ادعا کرده بودند در پایگاه فضایی سمنان رخ داده نداریم. علاقه‌مندم به عنوان یک ایرانی بگویم که اگر شما در انفجار ادعایی که تصاویرش را منتشر کردید، دست نداشتید، اما مطمئن باشید به دلیل تجاوزی که به آب‌های ما داشتید، نیروهای مسلح ما پهباد شما را سرنگون کردند. اگر هم تصاویری با این کیفیت دارید، ما علاقه داریم که تصاویر لحظه اصابت پهبادتان را هم منتشر کنید که کروکی دلیل محل سقوطش استخراج شود که برای افکار جامعه جهانی مناسب است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است، افزود: این ماهواره روی باند UHF‌ و KU به ایستگاه‌های زمینی تبادل اطلاعات انجام می‌دهد، ‌البته دوربین سنجشی هم روی آن مستقر است اما ماموریت اصلی‌اش ماموریت سنجشی نیست. در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و ۲.۵ ماه می‌تواند در مدار زمین باشد؛ ماموریت تعریف‌شده‌اش دو ماه است.

آذری‌جهرمی ادامه داد: در تلاش هستیم یک سری تحقیقات با قرار دادن ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتری انجام دهیم، از جمله اولین تکنولوژی که برای اولین بار در ماهواره‌های ایرانی انجام می‌شود، بحث باز و بسته شدن سرورهای خورشیدی روی ماهواره است که مورد آزمایش قرار می‌دهیم. بعد از طی این مراحل ما قادر خواهیم بود با تولید تعداد زیادی از این ماهواره‌ها، مجموعه‌ای از منظومه‌های ماهواره‌های ارتباطی برای لایه لئو داشته باشیم که نیازهای ارتباطی و دیتایی ما را برطرف کند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ماهواره آماده است و تست‌هایش تست‌های سازگاری با پرتابگر هم انجام شده و به محض این‌که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند، ما ماهواره را تحویل می‌دهیم. اگر ماهواره بخواهد پرتاب شود، ما باید از سه هفته قبل ماهواره را تحویل وزارت دفاع داده باشیم که روند آن‌ها طی شود، بنابراین قطعا این مساله که ادعا می‌شود درباره پرتاب ماهواره ناهید نبوده است و پرتابگر هم از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری‌های آمریکایی اخیرا به تصاویر ماهواره‌ای اشاره کردند که در آن دودی حاصل از انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران دیده می‌شود. این رسانه‌ها مدعی شدند سکویی که در عکس دیده می‌شود، سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر است و آن را مربوط به ماهواره ناهید دانستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: