کد خبر: ۱۷۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
مطالعات اخیر محققان دانشگاه نورث وسترس نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری ناشی از کاردیو متابولیک، از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، بیماری‌های کاردیو متابولیک یا سندرم کاردیو متابولیک ترکیبی از اختلالات متابولیکی است که عمدتا به مقاومت نسبت به انسولین، اختلال در تحمل گلوکز،‌ دیس‌لیپیدمی (هرگونه اختلال در سطح سرمی چربی‌ها)، فشار خون بالا و چاقی در قسمت مرکزی بدن اطلاق می‌شود. دیابت، فشار خون، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی جزو بیماری‌های کاردیومتابولیک هستند. سندرم کاردیومتابولیک توسط سازمان جهانی بهداشت و انجمن غدد درون‌ریز آمریکا به عنوان یک بیماری شناخته شده است.

بر اساس این آمار، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کاردیومتابولیک از سال ۲۰۱۱ میلادی رو به افزایش است؛ در حالی که این عوامل به سادگی قابل پیشگیری و اجتناب هستند.

در حالی که میزان کلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی به دلیل پیشرفت علمی پزشکی و روش‌های تشخیص و درمان کاهش یافته، ولی نرخ این کاهش از سال ۲۰۱۰ میلادی کند شده است.

افزایش چاقی و اضافه وزن در دهه‌های اخیر، کاهش تحرک فیزیکی، اشتیاق به غذاهای آماده و ناسالم و استعمال دخانیات؛ از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های کاردیومتابولیک هستند که با اتخاذ شیوه زندگی سالم، تحرک کافی و پیروی از رژیم غذایی سالم به راحتی کنترل می‌شوند.

کنترل وزن و توجه به رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌کالری از دوران کودکی الزامی است.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: