کد خبر: ۱۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: برای نخستین بار گونه پرندخ " سسک شالیزار " در تالاب گندمان شهرستان بروجن مشاهده شد.
به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: سسک شالیزار با نام علمی  (Acrocephalus agricola) پرنده‌ای است از تیره سسک و از راسته گنجشک سانان که برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شده است. 

به گفته وی ، تا اکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارش مستندی دریافت نشده بود.

 وی افزود: این پرنده ۱۲ سانتی‌متر طول دارد و خیلی شبیه سسک تالابی معمولی ولی کمرنگ‌تر است و سسک ها خانواده بزرگی از پرندگان هستند و شامل پرندگان کوچک با رنگ های غیر چشم گیر و پر جنب جوش و چابک هستند.

 احمدی افزود: این گونه کمیاب در باتلاق‌ها، نیزارها، کنار دریاچه‌ها و در بوته‌های کوتاه تالاب‌ها لانه می سازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان کرد: سسک شالیزار از کمیاب ترین سسک های ایران است  و به طور معمول در شمال و شرق ایران مشاهده شده است و دیدن آن در تالاب گندمان استان یافته‌ای جدید است و علاوه بر اینکه گونه‌ای جدید برای این استان است نقشه‌های پراکنش این گونه در ایران و جهان را نیز تکمیل می‌کند.

وی گفت: بر اساس کتاب اطلس پرندگان ایران در سال ۹۵ بیش از ۱۳۱ گونه پرنده در استان ثبت شد که براساس بررسی های پروژه زاگرس و مشاهدات صحرایی تعداد پرندگان استان امسال به بیش از ۲۷۰ گونه رسیده است.

 تالاب گندمان با حدود یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: