کد خبر: ۱۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با دستیابی به دانش فنی ساخت و تولید تجهیزات تصویربرداری پزشکی هسته‌ای موفق شدند ۶ دستگاه تولیدی خود را در مراکز تحقیقاتی و پزشکی کشور به فروش برسانند.
تیم تحقیقاتی شرکت دانش‌بنیانی از خرداد ۱۳۸۹ فعالیت خود را در زمینه طراحی، تولید، نصب و نگهداری سیستم‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، به مدد مدیریت کارا، پرسنل متخصص، بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و نیز استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود در کشور، موفق به تولید سیستم‌هایی چون "تصویربرداری اسپکت حیوانی"، "تصویربرداری اسپکت قلبی(RoboSPECT)"، "دوربین گاما دستی"، "گاما پروب"، "تست تنفسی اوره" و "تصویربرداری پت حیوانی" شده است.

همچنین این شرکت قادر به ارائه خدمات گسترده‌ در زمینه‌های مشاوره و طراحی سایت‌های پزشکی هسته‌ای و PET، مشاوره و طراحی سایت جهت طراحی بخش تولید رادیو دارو و انجام محاسبات شیلدینگ است.

سیستم تصویربرداری پت حیوانی (HiReSPECT) یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزولوشن بالا است. این سیستم با قابلیت‌های چند منظوره و همچنین ارائه بهترین عملکرد موجود برای تصویربرداری در تحقیقات پیش کلینیکی، در عین حال برای مقاصدی از جمله تحقیقات دانشگاهی، ساخت و ارتقای دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم تصاویر درون‌تنی سه‌بعدی با رزولوشن بالا از عملکرد فیزیولوژیکی حیوانات آزمایشگاهی کوچک را ارائه می‌دهد.
تصویربرداری از حیوانات کوچک زمینه مطالعات نوینی است که در شاخه‌های مطالعاتی مختلف بیومدیکال مانند عصب‌شناسی، آنکولوژی، قلب و عروق، ایمونولوژی و زیست‌شناسی کاربرد دارد. شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی می‌توانند از مزایای استفاده از دستگاه اسپکت در جهت بهبود عملکرد داروها و مارکرهای زیستی و به دست آوردن نتایج درون‌تنی قابل اعتمادتر و امکان طراحی مطالعاتی مقرون به صرفه بهره‌مند شوند.

PET، توانایی‌های زیادی به عنوان یک سیستم تصویربرداری حیوانات کوچک (پیش‌بالینی) دارد. در وهله اول، مانند سایر روش‌های تصویربرداری زیستی می‌تواند برای مطالعه فرآیندهای سلولی و مولکولی مربوط به بیماری در حیوانات زنده استفاده شود، ضمن آنکه قادر است سیگنال‌های مولکولی بسیار ریز را در عمق بافت با تفکیک مکانی و کنتراست بالا دنبال کند و لذا می‌تواند داده‌های دقیق کمی در مورد گسترش زمانی و مکانی فراهم آورد. این دستگاه برخلاف تقریبا تمامی PETهای تجاری موجود که نسبت به میدان مغناطیسی حساس بوده و به هیچ عنوان قابلیت کار هیبریدی یا حتی در کنار MRI را ندارند، نسبت به میدان‌های مغناطیسی هیچ‌گونه تغییر پاسخی ندارد. بنابراین می‌تواند در کنار دستگاه‌های MRI کار کند.

تاکنون دستگاه PET در آزمایشگاه جامع پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، سازمان انرژی اتمی، آزمایشگاه جامع پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی گیلان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

دستگاه گاما کمرای دستی (SURGEOSIGHT)، یک دوربین کوچک قابل حمل است که برای اسکن تیروئید لنفوسکتینگرافی پیش از جراحی و همچنین گره‌های لنفاوی منتقل شده در داخل عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لنفوسکتیگرافی و بافت برداری گره‌های لنفاوی نگهدارنده به عنوان ابزاری در نشان دادن گستره بافت‌های بیمار و آسیب دیده استفاده می‌شود.
حضور یا عدم حضور گره‌های لنفاوی منطقه‌ای اغلب در تشخیص و درمان بسیاری از تومورهای بدخیم به پزشکان کمک می‌کند. به عبارت بهتر این دستگاه می‌تواند نقش "چشم جراحان" در اتاق عمل را بازی کند.

لنفوسیتینگ قبل از عمل جراحی، تشخیص سکته مغزی، جراحی کنترل از راه دور _ رادیویی، اسکن تیروئید، تصویربرداری از بافت‌ها و ارگان‌های کوچک و تشخیص sentinel node در جراحی داخلی از جمله قابلیت‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

سیستم تصویربرداری اختصاصی از قلب، یک سیستم تصویربرداری پزشکی هسته‌ای است که برای تصویربرداری توموگرافیک از قلب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از استفاده از این سیستم، آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیشتر به بدن تزریق شده و در بافت قلب و دیگر ارگان‌ها نفوذ کرده است. این سیستم دارای بخش‌های مجزا شامل هدهای آشکارسازی، گانتری، تخت، ترولی و کنسول پردازش و آنالیز تصاویر است. دستگاه تصویربرداری اختصاصی از قلب، در بیمارستان امام خمینی (ره) نصب و راه‌اندازی شده است. 
سیستم تست تنفسی اوره برای تشخیص باکتری H.Pylori  (عفونت با هلیکوباکترپیلوری) در بدن بیمار استفاده می‌شود. تنها روش غیرتهاجمی که می‌تواند به‌صورت کلینیکی به عنوان یک وسیله تشخیصی برای عفونت با H.Pylor موجود و پیگیری پس از درمان مورد استفاده قرار گیرد، تست تنفسی اوره است.

روند تشخیص به این ترتیب است که ابتدا قرص نشان‌دار شده توسط کربن ۱۴ به بیمار خورانده می‌شود و در صورتی که این باکتری در بدن بیمار موجود باشد، دی‌اکسیدکربن نشان‌دار شده به شش‌های بیمار انتقال می‌یابد و ۱۰ دقیقه پس از بلعیدن قرص از بیمار خواسته می‌شود تا بازدم خود را داخل کارت UBT بفرستد تا دی‌اکسید کربن حاوی کربن۱۴ به داخل کارت انتقال یابد.

کربن ۱۴ دارای تابش رادیواکتیو بتا و اساس کار این سیستم شمارش پرتو بتا حاصل از کربن ۱۴ موجود در کارت‌های UBT است. دستگاه از روی میزان اکتیویته بتا طی مدت ۲۵۰ ثانیه در کارت UBT خبر از وجود و یا نبود عفونت حاصل از باکتری H.Pylori در بدن بیمار می‌دهد.

این شرکت موفق به فروش ۶ دستگاه از تجهیزات تصویربرداری خود در مراکز مهم تحقیقاتی و پزشکی کشور شده است. دستگاه‌های (Positron Emission Tomography (PET و HiReSPECT دو دستگاه تصویربرداری از مدل‌های حیوانی است که توسط این شرکت تولید و به بازار عرضه شده است.

سال گذشته این شرکت موفق به ثبت پتنتی در دفتر اختراعات آمریکا (USPTO) شده و پیش از این، در سال ۲۰۱۳ پتنت دیگری توسط این شرکت در USPTO ثبت شده بود. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: