کد خبر: ۱۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
مدل انتفاع دانشگاه صنعتی شریف با حضور رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم رونمایی شد که ۸ درصد از منابع مالی مورد نیاز دانشگاه شریف از طریق این طرح تامین خواهد شد.
دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف در گردهمایی "هم آفرینی در ناحیه نوآوری شریف" که با حضور دکتر علی وحدت رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر مهدی کشمیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهندس مجید دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های راهبردی دانشگاه در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری اظهار کرد: درصدد هستیم تا سال ۱۴۰۵، حدود ۸ درصد از منابع مالی مورد نیاز دانشگاه را از طریق شرکتهای دانش‌بنیان و طرح انتفاع دانشگاه تامین کنیم.

فتوحی بر توسعه برنامه‌های این دانشگاه در حوزه توسعه نوآوری و فناوری تاکید کرد و ناحیه نوآوری را به عنوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند دانشگاه برشمرد.

مهندس مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف نیز در این آیین از مدل انتفاع متقابل دانشگاه و شرکت‌های ساکن در ناحیه نوآوری رونمایی کرد.

وی گفت: امروز ۳ هزار نفر در ۵۰۰ شرکت ناحیه نوآوری شریف مشغول به کار هستند. کل ناحیه ۴۷ هزار نفر ساکن دارد. این اعداد نه تنها تهدیدی برای مردم محله نیست، بلکه نشان از فرصت‌های فوق‌العاده پیش رو برای تأمین نیازهای این شرکت‌ها توسط مردم دارد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف ضمن اشاره به آمار فعالیت‌های مرتبط با این بخش در خارج از دانشگاه گفت: ۵۰۰ شرکت و استارتاپ، ۷ شتاب‌دهنده و مرکز رشد، ۵ سرمایه‌گذار خطرپذیر، ۲ فضای کار اشتراکی، ۵ مجتمع فناوری، ۵ مرکز نوآوری، یک هاب نوآوری و ۴ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی خارج از دانشگاه امروز در ناحیه فعال هستند و پارک علم و فناوری و زیرمجموعه‌هایش از ظرفیت‌های قانونی (مثل معافیت‌های مالیاتی) و توانمندی‌هایش (مثل کلاس‌های آموزشی، منتورشیپ و …) برای خدمت‌رسانی به شرکت‌های مستقر در ناحیه استفاده خواهد کرد.

مهندس دهبیدی پور در ادامه افزود: شرکت‌های رشدیافته یک درصد از فروش سالیانه، شرکت‌های مرکز رشدی یک درصد از درآمد سالیانه به مدت سه سال و استارتاپ‌ها ۵ درصد از مبلغ ریالی ارزش‌گذاری‌شده استارتاپ در اولین مرحله جذب سرمایه خود را به دانشگاه اختصاص خواهند داد. در این ۵ سال ۱۲۰ استارتاپ از شریف خدمت گرفتند که بیش از ۲۵ استارتاپ به ارزش متوسط ۱.۳ میلیارد تومان از شتاب‌دهنده خروج کردند. در تمام این ۵ سال دانشگاه فقط ۲ میلیارد تومان برای شتاب‌دهنده هزینه کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه در رویدادها و اتفاقات مهم اظهار کرد: دانشگاه منشأ اصلی تمام این اتفاقات مبارک است و همان طور که در گذشته تمدن‌های شهری، کنار رودها شکل می‌گرفتند، تمدن‌های نوین شهری در مجاورت دانشگاه‌ها پدید خواهند آمد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، در این گردهمایی، ضمن رونمایی از مدل انتفاع دانشگاه شریف، از ۱۱ شرکتی که در این ارتباط پیشقدم شده و با دانشگاه انعقاد قرارداد کرده‌اند، تجلیل شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: