کد خبر: ۱۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
ریزش نرخ تمام اسعار مسافرتی در امروز منجر شد تا دلار وارد کانال 10 هزار تومان شده و رسما به نرخ 10 هزار و 950 تومان به فروش می‌رسد.
میدان فردوسی تا چهار راه استانبول محل فروش رسمی ارز با نرخ آزاد است که امروز از اولین لحظات آغاز فعالیت صرافی ها، نرخ ها نسبت به روز گذشته روند کاهشی به خود گرفته اند.
البته این کاهش نرخ منجر به افزایش حضور مردمی و فروش دلار در بازار ارز نیست چرا که مشاهدات عینی از اماکن فروش ارز، محیط آرامی را به تصویر می کشد.
یکی از صرافان حاضر در خیابان فردوسی که سال هاست در این حرفه فعالیت می کند، در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به واقعی سازی این بازار به دست بانک مرکزی اشاره کرده و می گوید: زمانی که بانک مرکزی نقش اصلی خود یعنی نقش حاکمیتی و نظارتی را به درستی ایفا می کند نتیجه آن واقعی شدن نرخ تمام اسعار مسافرتی در بازار آزاد ارز می شود.
او افزود: بازار ارز در تمام دنیا امری عادی است و همواره این بازارها با نوسانات متفاوتی همراه هستند، البته بازارهای ارز جهانی بیشتر به سمت فعالیت در بورس سوق پیدا کرده اند که خوشبختانه بانک مرکزی ایران نیز تحت عنوان "بازار متشکل ارزی" این موضوع را پیگیری می کند.
همچنین روز گذشته کامران سلطانی زاده، دبیر شورای عالی کانون صرافان ایرانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازار ارز دیگر جایی برای دلالی و سودجویی نیست چرا که بستر ایجاد شده با نام سامانه "سنا" راه را برای خرید و فروش غیر مجاز تقریبا بسته است.
او در پاسخ به سوال خبرنگار بورس،بانک و بیمه مبنی بر اینکه آیا هنوز هم ارز فروشان مجازی در بازار ها جولان می دهند؟ گفت: خوشبختانه این امر نیز با کمک و همکاری نیروهای امنیتی، نظارتی و فضای مجازی از جمله قوه قضائیه و پلیس فتا کنترل شده و دیگر فردی در فضای مجازی و کانال ها موفق به فروش ارز با نرخ دلخواه نمی شود.
این مقام مسئول گفت: معتقدیم یکی از دلایل اصلی واقعی سازی نرخ ارز در بازار، ریشه کن شدن خرید و فروش های صوری در فضای مجازی است.
بازار ارز کشور همواره مکانی برای تاثیر پذیری از اظهارنظرهای مسئولان کشور درباره شرایط ذخیره ارزی نیز هست چرا در روزهای گذشته با تاکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر نظارت جدی به صرافی ها و همچنین ادامه روند کاهشی نرخ ارز، بازار با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به معاملات اقدام می کند.
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز درباره دلایل کاهشی شدن نرخ ارز می گوید: عرضه ارز در بازار و همکاری بیش از پیش صادرکنندگان در بازگشت ارز به کشور از دلایل مهم کاهش نرخ دلار و یورو در کشور است، هرچند باقی اسعار مسافرتی نیز مشمول این کاهش نرخ شده اند. بیشتر بخوانید: دولت واگذاری شرکت‌های بزرگ را دنبال می کند/ افزایش عرضه ارز به سیستم ارزی کشور 
هم اکنون طبق اطلاعات بدست آمده هر دلار در صرافی‌ها با نرخ 10 هزار و 950، هر یورو با نرخ 12 هزار و 450 و هر پوند 13 هزار و 500، هر یوآن چین یک هزار و 542 تومان و درهم امارات سه هزار و 13 تومان داد و ستد می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: