کد خبر: ۱۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
رییس مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که در حال حاضر یکی از چالش‌های جدی در کشورهای اروپایی و آمریکا این است که بسیاری از والدین فرزندانشان را واکسیناسیون نمی‌کنند، گفت: پژوهشگران مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی در طرحی پژوهشی دریافتند که والدین ایرانی شرکت‌کننده در این طرح، برخلاف اروپایی‌ها در اصل واکسن‌زدن تردیدی ندارند. این اطمینان مردم به واکسیناسیون کودکان برگ برنده نظام سلامت ماست.
دکتر رضا نگارنده بیان كرد با این که این مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی ۱۰ سال فعالیت خود بیش از ۱۵۰ طرح تحقیقاتی را مصوب کرده و مورد حمایت مالی قرار داده است، گفت: بیشتر موضوعات این طرح‌ها در حوزه ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری و مامایی و بررسی چالش‌های موجود بوده است.

وی اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد طرح‌ها به مراقبت‌های پرستاری از بیماران سرطانی مربوط است و حدود ۱۰ درصد دیگر نیز به مراقبت‌های پرستاری سلامت روان اختصاص دارد.

پژوهشی درباره میزان اطمینان مردم به واکسیناسیون

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که یکی از چالش‌های جدی در کشورای اروپایی و امریکا این است که بسیاری از والدین فرزندانشان را واکسیناسیون نمی‌کنند گفت:  اخبار نادرستی که در برخی کشورهای غربی درباره ارتباط واکسیناسیون با اوتیسم مطرح شده باعث شده که تعداد زیادی از کودکان، واکسن دریافت نکنند. پژوهشگران مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی در طرحی تحقیقاتی نگرانی‌های مرتبط با ایمن‌سازی کودکان ۰ تا ۲۴ ماهه را بررسی کردند. تمامی شرکت‌کنندگان در این پژوهش در اصل واکسن زدن هیچ تردیدی نداشتند ولی نگرانی‌هایی درباره تشنج و تب کودکان پس از واکسیناسیون داشتند. این اطمینان مردم به واکسیناسیون کودکان برگ برنده نظام سلامت ماست.

تاثیر حنا و لاک ناخن بیماران بر اکسیژن‌سنج خون

نگارنده با اشاره به پژوهشی درباره تاثیر حنا و لاک ناخن بیماران بر پالس اکسی‌متری(اکسیژن‌سنج خون) گفت: طرحی دیگر درباره تاثیر حنا و لاک ناخن بر نتایج پالس اکسی متری که روشی غیر تهاجمی، رایج و استاندارد جهت مانیتورینگ اشباع اکسیژن خون است انجام شد. نتایج این طرح نشان داد حنا و لاک ناخن بر میزان اشباع اکسیژن نشان داده شده توسط پالس اکسی متر تاثیر دارد و می‌تواند منجر به خطا در مانیتورینگ بیمار شود.

وی افزود: هر کدام از طرح‌ها این هدف را دنبال می‌کنند که در نهایت مراقبت‌های بهتری به بیماران ارائه شود البته به این شرط که نتایج این پژوهش‌ها توسط پرستاران و ماماهای بالینی مطالعه شود و راهنماهای بالینی نیز به این شواهد و شواهد دیگر توجه کنند. از این رو در یکی دو سال اخیر در مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعداد طرح‌های مرور نظام‌مند بیشتر شده است و این برای این است که به جای این که براساس یک تحقیق نتیجه‌گیری کنند  نتایج تمام تحقیقات مرتبط با آن موضوع را بررسی می‌کنند تا بتوانند  نتیجه گیری محکم‌تری داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری در پاسخ به سوالی درباره میزان مطالعه مقالات علمی این مرکز توسط پرستاران گفت: بخشی از این نتایج در ژورنال‌های انگلیسی زبان و بخشی دیگر در ژورنال‌های فارسی منتشر می‌شود در نتیجه بخشی از مقالات به طور مستقیم توسط پرستاران بالینی خوانده نمی‌شود ولی اگر مقالات وزین باشند، در مطالعات نظام مند از آن‌ها استفاده می‌شود یا به مرور وارد راهنماهای بالینی و کتب درسی می‌شوند. شاخصه‌ای که می‌توان چگونگی دیده‌شدن مقالات در جامعه علمی پرستاری را با آن مشخص کرد استناداتی است که به مقالات مرکز داده می‌شود.

نگارنده ادامه داد: بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۸،  ۳۲۴ مورد ارجاع به مقالات مرکز داده شده که این میزان در سال ۲۰۱۹ قطعا بیشتر خواهد بود و این نشان می‌دهد فعالیت‌های مرکز در سطح جامعه علمی دیده می‌شود.

چالش‌های پرستاری نیازمند تحقیقات مفصل

وی با بیان این که چالش‌های حرفه پرستاری نیز در موارد متعددی از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات پیگیری شده است، گفت:  واقعیت این است که حرفه پرستاری در ایران، چالش هایی دارد. مثلا در زمینه برآورد تعداد پرستار مورد نیاز در کشور برای پنج سال آینده ارقام بسیار متفاوتی ارایه می شود و دلیل آن نبود زیر ساخت های اطلاعاتی مناسب است. در پاره ای از این برآورد ها مبنای محاسبه تعداد مورد نیاز پرستار مصوبه شورای معاونان وزارتخانه در دهه هفتاد است که می گوید که به ازای یک تخت باید دو پرستار وجود داشته باشد. یعنی براساس این مصوبه، پرستار کنار تخت معنا پیدا می‌کند در حالی که الان خود وزارتخانه هم به این دیدگاه رسیده که پرستار باید در سطح جامعه حضور داشته باشد؛ در نتیجه دیدگاه وجود دو پرستار به ازای یک تخت بیمارستانی منتفی است و باید به ازای جمعیت، تعداد پرستاران را مشخص کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد:  هرچند تربیت کمک‌پرستار برای پاسخ به نیازهای بیماران و ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری ضروری است اما برنامه های جاری در این خصوص مشکلات متعددی دارند.

نگارنده در پایان با اشاره به این که اکنون موسسات زیادی در حال تربیت کمک پرستار هستند، گفت:  برخی از این موسسات ممکن است شرایط لازم را نداشته باشند. باید در این زمینه تحقیقات مفصلی انجام شود. یک محقق به عنوان یک ناظر بی‌طرف می‌تواند علمی‌تر این مسائل را دنبال کند. مشخص‌کردن صلاحیت های متقاضیان ورود به دوره‌های تربیت کمک پرستار، مدرسان این دوره ها، استاندارد های ساختاری موسسه آموزشی و همچنین برنامه درسی برای آن‌ها نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: