کد خبر: ۱۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
تخریب جنگل، تغییر کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیرمجاز، برداشت غیرمجاز از رودخانه‌ها، آلودگی دریا، کم آبی و مسائلی از این دست محیط زیست مازندران را با مشکلاتی مواجه کرده و تلاشهایی در سالهای اخیر برای تعدیل این مسائل در استان صورت گرفته است.
 از مهم‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر طرح تنفس جنگل در استانهای شمالی بویژه مازندران است که در راستای احیای جنگل‌ها و حفاظت از این سرمایه طبیعی  به صورت جدی از سالجاری اغاز شد. دولت برای رفع معضل پسماند گام‌های برداشت و سعی کرد با اختصاص اعتبارات مناسب به ۲ نیروگاه زباله‌سوز ساری و نوشهر این ۲ نیروگاه هر چه زودتر راه‌اندازی شود تا بخشی از معضل پسماند و زباله در مازندران حل شود.

 مبارزه با الودگیهای محیط زیست تحت تاثیر افکار عمومی ، رسانه‌ها و نیز سمن‌ها تا حدی جدی شده است که با حمایت دولت در یک سال اخیر بدون تعارف برخی از نهادهای اجرایی که مسایل محیط زیستی را رعایت نکردند یا بی توجه بودند به دادگاه معرفی شدند.

نجات میانکاله

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با توجه به شکننده بودن محیط زیست استان بر لزوم توجه به ان تاکید و از همه ارگانها ، نهادها ، سمن ها و مردم خواست در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه در مناطق تحت مدیریت اش با هرگونه تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، برخورد شده و با هیج کس تعارف نمی شود، گفت: تخریب اراضی در منابع طبیعی را به شدت رصد می‌کنیم و متخلفان این حوزه با تشکیل پرونده به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اتفاقات خوب  یک سال اخیر در میانکاله که منجر به توجه ویژه به این منطقه شده گفت: تجهیزات و دستگاه‌های اطفای حریق خودرویی و تجهیزات انفرادی و گروهی برای بررسی مناطق در میانکاله خرید شده و حدود ۸۰ کیلومتر از انهار منتهی به میانکاله لایروبی شده و در بحث ممیزی مرتع، برای نخستین بار تفاهمنامه‌ای با منابع طبیعی استان منعقد شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مسائل زیست محیطی، اظهارکرد: سوخت نیروگاه شهید سلیمی از مازوت بود که آلودگی بسیاری داشت اما سال گذشته برای نخستین بار ۸۰ درصد سوخت این نیروگاه از گاز تامین شد که از دستاوردهای دولت در زمینه حفظ محیط زیست است.

 این مسئول گفت: برخی از مراکز آموزشی و رفاهی اعم از دولتی و غیر دولتی، فاضلاب را مستقیم به دریا می‏‌فرستادند، در یک سال اخیر با حمایت دولت، با این مراکز برخورد کردیم و مجاب به استفاده از سیستم تصفیه شدند، البته چند مرکز، تمکین نکردند که به دادگاه معرفی کردیم چرا که عزم دولت، مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی است.

تلاش دولت برای حل معضل پسماند

این مسئول با بیان اینکه دولت برای حل مساله پسماند در سال ۹۶ مبلغ ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار را برای بودجه سال ۹۷ به مجلس فرستاد که در کمیسیون تلفیق تایید نشد، اظهار کرد: سال گذشته با پیشنهاد دولت، هزار میلیارد تومان برای مساله پسماند اختصاص یافت که این رقم هم در کمیسیون تلفیق به جای اینکه وارد صندوق ملی محیط زیست شود در مسیر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفت و از نحوه استفاده این اعتبار و شیوه کار آن اطلاعی نداریم.

ابراهیمی افزود: بر اساس ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند، نظارت عالی بر عهده سازمان محیط زیست است و این در حالی است که اکنون نمی‌دانیم چه میزان از اعتبار هزار میلیاردی محقق و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم در زمان تصویب بودجه، اتفاقات بهتری برای مدیریت پسماند رخ دهد، گفت: انتظار داشتیم برای سایت‌های دفن زباله، زباله‌سوزها و دیگر پسماند تصمیم بهتری گرفته شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در زمینه مدیریت پسماند به شدت با شهرداری‌ها برخورد می‌کنیم، یادآور شد: بسیاری از شهرداری‌ها در این زمینه محکوم شدند و تا زمانی که بحث پسماند حل نشود به تکلیف قانونی خود عمل می‌کنیم و حل این معضل باید در صدر اولویت کاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشد.

ابراهیمی درباره ساماندهی پسماند بیمارستانی گفت: پسماندهای عفونی بیمارستانی به سیستم کم خطرسازی و بی‌خطرسازی مجهز شده‌اند و ساماندهی پسماند عفونی غیر بیمارستانی کار سختی بود اما در یک سال اخیر با همکاری چند شرکت، در حال ساماندهی پسماند عفونی غیر بیمارستانی هم هستیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با بیان اینکه فاضلاب‌کش‌ها مشکل دیگری بوند که فضولات فاضلاب را در هر جایی تخلیه می‌کردند، ادامه داد: در  ۲ ماه اخیر با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی، تصفیه‌خانه فاضلاب‌کش‌ها در تنکابن راه‌اندازی شد و به دنبال گسترش مراکز اینچنینی هستیم.

ابراهیمی  با اشاره به اینکه در پاسخگویی به استعلام صنایع، به روز هستیم، خاطرنشان کرد: به جز پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی، سایر پروژه‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک، پاسخ استعلام را در اسرع وقت دریافت می‌کنند.

وی در ادامه در مورد جنگل های مازندران گفت:۶ لکه از جنگل‌های هیرکانی که به ثبت جهانی رسید در محدوده محیط زیست مازندران قرار دارد و به معنای بکر بودن این مناطق نسبت به سایر نقاط بود که قابلیت ثبت جهانی داشت.

ابراهیمی با اشاره به تشکیل کارگروه حفاظت و مدیریت دماوند با همکاری کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان، ادامه داد: با فعالیت این کارگروه بسیاری از چالش‌های دماوند حل شد و دماوند در نوبت ثبت جهانی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این فقط از دماوند بهره‌برداری می‌شد و برنامه مدونی برای حفظ و استفاده درست از این سرمایه ملی وجود نداشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: