کد خبر: ۱۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
بدنبال وقوع صحنه‌های جنجال‌ برانگیز متعدد توسط فناوری کمک داور ویدئویی (VAR) در لیگ برتر فوتبال انگلیس، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) دپارتمانی را به منظور بررسی احتمال استفاده از ربات‌ به جای کمک داوران اختصاص داد.
شواهد این طور نشان می‌دهد که دیدارهای هفتگی لیگ برتر جزیره قرار نیست بدون بحث و جنجال در مورد کمک داور ویدئویی به پایان برسد.

فناوری مذکور برای نخستین فصل در لیگ برتر انگلیس مورد استفاده قرار گرفته و در حالی که تنها سه هفته از شروع فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ سپری می‌شود، در هر سه هفته به شدت مورد کنکاش و انتقاد قرار گرفته است.

افرادی که بازی‌ها را از خانه تماشا می‌کنند، معتقدند VAR بازی را بیش از اندازه متوقف می‌کند و هواداران حاضر در ورزشگاه‌ها هم نسبت به آنچه توسط داوران به بحث گذاشته می‌شود در بی‌اطلاعی محض به سر می‌برند.

صحنه‌های مرتبط با قانون آفساید، یکی از بخش‌هایی است که بیشترین جنجال را به خود اختصاص داده است.

«رحیم استرلینگ» در دیدار مقابل وستهم گلی را به ثمر رساند اما پس از بازبینی با VAR، داور گل را به دلیل جلوتر بودن بازوی وی از مدافع وستهم در هنگام ارسال توپ، مردود اعلام کرد؛ البته قانون آفساید هم این تصمیم را تایید می‌کند.

با این حال، یکی از قدیمی‌ترین قوانین فوتبالی در آستانه تغییر و تحولی حتی فراتر از کمک داور ویدئویی قرار گرفته است چرا که اگر VAR را یک ابتکار موفقیت‌آمیز در نظر بگیریم در آن صورت فیفا بر آن خواهد شد تا داوران خط و کمک‌داورها را با ربات جایگزین کند.

براساس گزارش میرر به نقل از یک منبع داخلی فیفا، این نهاد دپارتمانی را برای تحقیق در خصوص تعدادی از بخش‌های مشخص داوری اختصاص داده است.

این منبع ادامه داد: آیا آنها به طور کامل کمک داوران را با دوربین و فناوری رایانه‌ای برای تصمیم گیری در مورد صحنه‌های آفساید و پرتاب اوت جایگزین خواهند کرد؟ شاید یک روز این اتفاق بیافتد.

اما در صورت وقوع چنین اتفاقی، دیدن چهره مخالفان کمک داور ویدئویی زمانی که یک ربات پرچم خود را به نشانه آفساید بالا آورده و آنها را از یک گل پیروزی‌بخش محروم می‌کند، دیدن دارد.

با این حال، جایگزین شدن کمک داوران با ربات‌ها در آینده‌ای نزدیک غیرمحتمل به نظر می‌رسد چرا که فیفا همچنان در حال بررسی میزان موفقیت آمیز بودن کمک داور ویدئویی است بنابراین هواداران فوتبال بهتر است نگران نباشند چرا که قرار نیست به این زودی ها شعار «ربات دقت کن» را سر بدهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: