کد خبر: ۱۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
پزشکان در بررسی‌های خود به بررسی این موضوع پرداختند که چرا مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به انواعی از بیماری سرطان هستند؟
از سال‌ها قبل محققان به دنبال پاسخی برای این پرسش بودند که چرا مبتلایان به دیابت نوع یک و دو بیشتر در معرض ابتلا به برخی انواع بیماری سرطان هستند. به تازگی محققان در گزارشی تخصصی توضیحاتی را درخصوص این رابطه ارائه کردند.

به گفته محققان آمریکایی با بالا رفتن سطح قند خون، DNA آسیب‌های بیشتری را متحمل شده و اغلب کمتر به وضعیت عادی خود بازمی‌گردد و در نتیجه فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان قرار می‌گیرد.

یکی از محققان این مطالعه گفت: از سال‌ها قبل این موضوع تایید شده ‌است که مبتلایان به دیابت دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به برخی انواع سرطان هستند. سرطان تخمدان، پستان و کلیه از جمله این سرطان‌ها محسوب می‌شوند. با افزایش تعداد مبتلایان به دیابت تعداد افرادی که دچار بیماری سرطان می‌شوند نیز بیشتر خواهد شد.

محققان این موضوع را مطرح کردند که افزایش خطر ابتلا به سرطان در میان افراد مبتلا به دیابت از به هم ریختگی هورمونی ناشی می‌شود. در مبتلایان به دیابت نوع دو، انسولین به درستی گلوگز را به سلول‌ها منتقل نمی‌کند. بنابراین پانکراس میزان بیشتری انسولین تولید می‌کند. علاوه بر کنترل سطح گلوکز خون، هورمون انسولین می‌تواند رشد سلولی را به همراه داشته باشد که عامل احتمالی در بروز سرطان است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین، بیشتر مبتلایان به دیابت نوع دو دچار اضافه وزن هستند و بافت چربی مازاد در بدن آنان سطح بالاتری از پروتئین آدیپوکین را نسبت به افراد دیگر تولید می‌کند. این هورمون‌ها التهاب مزمن را به همراه داشته که با سرطان مرتبط است. محققان می‌گویند قصد دارند در آینده تحقیقات بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه انجام دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: