کد خبر: ۱۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اکنون ۳۰۰ هزار همیار طبیعت در کشور بدون هیچ گونه درآمدی دراین حوزه فعالیت می کنند.
خلیل آقایی در دیدار با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  ابراز امیدواری کرد که این روند بیش از پیش گسترش یابد.

وی درادامه افزود: زمین‌های زراعی در سطح کشور طبقه‌بندی‌شده‌اند و محصولات پیشنهادی برای کشت نیز به کشاورزان گفته می‌شود ولی تا زمانی که مشکلات اقتصادی کشاورزان در این زمینه را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم به دستاوردهای مطلوب برسیم.

وی گفت: مدیریت واحدی در حوزه توسعه روستایی وجود ندارد و جایگاه خالی این موضوع در نظام اداری کشور احساس می‌شود.

آقایی افزود: درگذشته جهاد سازندگی، توسعه روستایی را دنبال می‌کرد ولی امروزه بنیاد مسکن با یک دیدگاه، سازمان عشایر با یک دیدگاه و دیگر سازمان‌ها نیز هرکدام به یک‌شکل، نظر خود را دنبال می‌کنند و درنتیجه نمی‌توانیم به خواسته‌هایمان در حوزه توسعه روستایی برسیم.

وی بابیان اینکه اعتقادی نداریم که جمعیت روستایی کم شده بلکه معتقدیم روستاها تبدیل به شهر شده‌اند، گفت: آلودگی سیمایی که براثر ساخت‌وساز به وجود می‌آید از آلودگی خودروها بیشتر است متاسفانه در هزینه کردن و ساخت‌وساز تلاش زیادی انجام می‌دهیم و به روستاییان نیز می‌گوییم دام‌های خود را به خارج از روستا منتقل کنند درحالی‌که در هیچ ‌جای دنیا چنین اقدامی انجام نمی‌شود.

وی افزود: طبق توافقات انجام‌شده جهاد کشاورزی،   کشاورز نیازمند تراکتور را به بانک معرفی می‌کند و بانک نیز هزینه تراکتور را به تراکتورسازی پرداخت و کشاورز آن هزینه را به‌صورت اقساط به بانک بازپرداخت می‌کند.

آقایی در ادامه  با اشاره به اینکه در زمینه کشت گندم باید به خودکفایی برسیم، اظهار داشت: بیشتر کشاورزان اگر در زمین خود گندم کشت نکنند توانایی کشت محصولات دیگر را نیز ندارند.

وی بابیان اینکه گندم ازنظر سیاسی و راهبردی یک محصول کاملا مفید است، عنوان کرد: پیشنهاد واردکردن گندم به‌جای کشت آن به دلیل هزینه کم‌تر به‌هیچ‌وجه منطقی نیست چراکه هیچ تضمینی وجود ندارد که در سال آینده نیز قیمت جهانی گندم ثابت بماند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به لزوم حفظ مردم در روستاها، مطرح کرد: تخلیه روستاها هزینه بسیاری ازنظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای دولت به همراه دارد و اگر نتوانیم گندم کشاورزان را بخریم حفظ آن‌ها در روستاها بسیار مشکل خواهد شد.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی‌ها نوید یک سال پربار برای کشور ازنظر بارندگی را می‌دهند، خاطرنشان کرد: بحث ایجاد تعاون روستایی زیر نظر جهاد کشاورزی در مجلس قبلی با پیگیری‌های دکتر لاریجانی دنبال می‌شد ولی در مجلس فعلی پیگیری‌های گذشته وجود ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این دیدار اظهار کرد: عده‌ای پیشنهاد می‌دهند که هزینه واردکردن گندم نسبت به کشت آن کمتر است درنتیجه بجای کشت باید گندم را وارد کنیم که این پیشنهاد اشتباه بوده و این افراد از روی ناآگاهی این سخنان را می‌فرمایند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانه جامع برای کشاورزان، خاطرنشان کرد: باید کشاورزان را مکلف کنیم، محصولات کشت خود را در سامانه مشخصی ثبت کنند و بدانند که میزان کشت این محصول در کشور به چه اندازه است تا بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند.

در پایان این دیدار نیز نشان همیار طبیعت به حجت‌الاسلام واعظی تقدیم شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: