کد خبر: ۱۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
محققان موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) ربات نرم و تاشویی ساخته‌اند که در صورت مواجهه با گرما به حرکت درمی‌آید.
به نقل از انگجت، ربات‌های نرم کاربردهای بالقوه‌ای در همه چیز از کاوش در فضا گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی دارند، زیرا بسته به نیاز محیط خود قادر به تغییر شکل هستند.

اگرچه اکثر ربات‌های نرم برای اتصال به چیزی مثل لوله هوای فشرده نیاز دارند، اما اکنون تیمی از دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا(کلتک-Caltech) موفق به توسعه یک ربات نرم شده‌اند که قادر به تغییر شکل خود در واکنش به گرما است.

این تیم با استفاده از چند چین و خط مثل لولا و مانند آنچه در اریگامی انجام می‌شود، یک ربات نرم و منعطف ساخت که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد تا می‌شود و این تغییر شکل باعث می‌شود تا ربات حرکت کند.

آنها دو نوع چین و خط مختلف ایجاد کردند که در دماهای مختلف تا می‌شوند، بنابراین ربات با میزان گرمای مشخص به ترتیبی خاص واکنش نشان می‌دهد.

مزیت این لولاها این است که اجازه می‌دهد تا ربات در شکل‌های مختلف اما در پارامترهای تنظیم شده پیکربندی شود. ربات‌های نرم دیگر دارای بدنه‌هایی هستند که پیش بینی و کنترل آنها دشوار است، اما در این نوع ربات فقط کافیست تا خط‌های تا را تغییر داد.

یکی از ربات‌های که محققان با استفاده از این تکنیک ساخته‌اند موسوم به "رول‌بات"(Rollbot) است که به صورت یک ورق مسطح به طول 8 سانتی‌متر و عرض 4 سانتی‌متر است و هنگامی که روی یک سطح گرم قرار می‌گیرد، تا می‌شود و به یک چرخ پنج ضلعی تبدیل می‌شود.

هنگامی که "رول‌بات" به شکل چرخ در می‌آید، طرفین آن با سطح گرم در تماس هستند و باقی قسمت‌های آن موجب حرکتش می‌شوند. این ربات می‌تواند به طور مستقل حرکت کند.

"آردا کوتیکیان" فارغ التحصیل دانشکده مهندسی و علوم کاربردی کلتک توضیح داد: این ساختارهای غیر متصل می‌توانند به صورت انفعالی کنترل شوند. به عبارت دیگر همه کاری که ما باید انجام دهیم این است که سازه‌ها را در محیط‌های خاص دمایی قرار دهیم و آنها مطابق نحوه برنامه‌ریزی لولاها واکنش نشان می‌دهند.

در حالی که این ربات‌ها با گرما کنترل می‌شوند، نسخه های آینده توسط فاکتورهای دیگری مانند نور، pH یا رطوبت قابل کنترل خواهند بود.

به گفته "جنیفر لوئیس" استاد مهندسی بیولوژیکی کلتک، قادر بودن به دستکاری مواد فعال از این طریق، طراحی و ساخت کلاس‌های کاملا جدیدی از ربات‌های نرم را امکان پذیر می‌سازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: