کد خبر: ۱۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از راه‌اندازی شهر دانش هوشمند در خیابان کارگر شمالی با محوریت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خبر داد و گفت: آنچه تاکنون طراحی و در نظر گرفته شده منطقه‌ای است که از یک طرف به خیابان کارگر، از سمت دیگر به خیابان وصال شیرازی، از جنوب به خیابان انقلاب و از شمال به بلوار کشاورز محدود می‌شود.
دکتر عباس زارعی‌هنزکی در حاشیه اختتامیه مدرسه اینترنت اشیاء در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در این محدوده دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه‌های مادر، جامع و قدیمی کشور واقع هستند، اظهار کرد: مقرر است در شهر دانش پیوستار آموزشی، پژوهشی و نوآوری در یک مجتمع دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که در این شهر آزمایشگاه‌ها و لابراتوآرهایی در اطرف پارک مستقر هستند که به شهر وصل می‌شوند، گفت: در این شهر شرکت‌های نوآور و دانش بنیان بر روی پلتفرم آموزشی، پژوهشی و نوآوری برای حل مسایل وجود دارند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که ملک مورد نیاز از سوی دانشگاه تهران خریداری شده است، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از آن هم توسط مردم ساخته می‌شود.

زارعی با بیان این‌که هم‌اکنون ۶۷ درصد اراضی اطرف دانشگاه تهران در تملک این دانشگاه است، افزود: برای اجرای این طرح ساختمان به فضای سبز اضافه می‌شود تا محیط آموزشی، پژوهشی و نوآوری به نحو احسن تشکیل شود.

وی با بیان این‌که رئیس‌جمهور و هیئت دولت با اجرای این طرح بسیار موافقند، ادامه داد: چون با طراحی و راه‌اندازی شهر دانش نوع نگاه به شهر تهران و حل مسایل تغییر می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که شهرداری تهران هم در جریان راه‌اندازی شهر دانش است، گفت: قطار پیشرفت حین طی مسیر سنگ‌هایی خواهد خورد و یا برای باز کردن مسیر ناگزیر از به صدا در آوردن سوت قطار است از این‌رو ممکن است ما نیز در این مسیر با مسایل مختلفی روبرو شویم.

زارعی شهر دانش را متفاوت از ناحیه نوآوری شریف برشمرد و افزود: پارک‌های علم و فناوری ۴ نسل دارند در نسل‌های ۱، ۲ و ۳ بخشی از فروش تکنولوژی انجام می‌شود در پارک‌های نسل ۴ نوآوری باز مطرح است. هم‌اکنون پارک‌های دنیا به این نتیجه رسیده‌اند در نواحی علمی به طور خاص برروی موضوعاتی خاص کار کنند و متمرکز شوند که ناحیه نوآوری نامیده می‌شوند، در شهر دانش پارک علم و فناوری در مرکز واقع است و کنار آن دانشگاه تهران قرار دارد تا بدین ترتیب زیست بوم مناسب حاصل شود.

وی گفت: همه برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برآن است که کشور را به سمت انقلاب صنعتی چهارم یا همان انقلاب یا تحول دیجیتال یا الکترونیک سوق دهد. این بدان معنا نیست که مشکلات دیروز و امروز را به دست فراموشی بسپاریم بلکه به آن معناست که مسایل مختلف کشور را اعم از صنعت، کشاورزی، مسایل اجتماعی و ... را در این شهر به‌درستی حل کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که در پارک علم و فناوری همه علوم و فناوری اعم از سخت و نرم جایگاه مناسبی دارند، افزود: از این‌رو در پارک علم و فناوری می‌توان مسایل را به صورت جامع حل کرد. امروز می‌توان از پارک‌های علم و فناوری به‌عنوان مدیر متخصص در ایجاد ارتباط میان دانشگاه با صنعت یاد کرد.

زارعی با بیان این‌که مشکل امروز ترجمه گفتمان دانشگاه و صنعت است، تصریح کرد: مشکل در ترجمه میان آنچه که دانشگاه انجام می‌دهد و آنچه که صنعت می‌خواهد است صنعت نیازمند رفع سریع مشکل و دانشگاه برای حل مشکل نیازمند زمان است.

وی با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در علوم جدیدی چون بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی،IT و ICT به‌عنوان ۴ علم اساسی گفت: NBIC هم مجموعه‌ای از همه علوم از جمله علوم اجتماعی، زبان‌شناسی، تاریخ، هنر، هوش و ... است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تشکر از زحمات و همکاری دکتر مصلی‌نژاد از خیرین حوزه علم و دانش گفت: بنده به نوبه خود به‌عنوان یک دانش‌آموخته دانشگاه تهران از این فرد فرهیخته قدردانی می‌کنم که این مدرسه تابستانی اینترنت اشیاء به همت ایشان راه‌اندازی شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: