کد خبر: ۱۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
همه چیز درباره شامپوهای خشک یا اسپری شامپوها که نیازی به آبکشی ندارند
یکی از تازه‌ترین محصولات بهداشتی و مراقبتی مو همین شامپوهای خشک هستند که ادعا می‌کند بعد از هربار استفاده چربی، آلودگی و به هم‌ریختگی موها را کاهش می‌دهد تا مو درمواقع اضطراری نیاز به شست‌وشو نداشته باشد.
 یک راه‌حل موقتی برای از بین بردن ظاهر کثیف موها و حالت دادن به آن‌ها که در موقعیت‌های مختلف درست زمانی که حتی فرصت یک دوش سریع و رسیدگی به موها را ندارید به کمک شما می‌آید. تا به حال چیزی از این شامپوها شنیده‌اید؟درباره عملکرد آن‌ها چه می‌دانید؟ آیا ممکن است به موها آسیب برساند؟در این‌جا با همراهی مینو درخشانی، کارشناس زیبایی و دکتر مهری شیوایی، متخصص پوست و مو همه چیز را درباره شامپوهای خشک به شما خواهیم گفت.
پوست سر با ترکیبات الکل و نشاسته پاک می‌شود 
پوست سر شما از فولیکول‌های مو پوشیده شده است. فولیکول‌هایی که وظیفه آن‌ها فقط جوانه زدن و رشد موها نیست بلکه با تولید سبوم، چربی طبیعی پوست سر را هم تامین می‌کند تا موهای سرتان را نرم کرده و به آن‌ها حالت دهد. سبوم وظایف مهم دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن محافظت از پوست سر و مراقبت از سلامت موهای شماست اما زمانی که شما بعد از ورزش کردن، یا گذراندن یک روز کاری خارج از منزل یا به هر دلیل دیگر یک روز دوش نگرفته باشید سبوم تولید شده همراه عرق لابه‌لای موها در کف سر انباشته می‌شود. با وجود این‌که میزان چربی تولیدشده کف سرتان کاملا طبیعی است اما همین چرخه طبیعی باعث می‌شود موهای شما ظاهر چربی داشته باشد. با وجود این شستن، خشک کردن و آراستن هر روز موها می‌تواند وقت‌گیر باشد. به علاوه این‌که این پروسه روزانه معمولا به نفع سلامت موهایتان نیست. بنابراین در این شرایط است که شامپو خشک وارد عمل می‌شود. محصولاتی که با ترکیباتی از الکل‌ها و مواد تشکیل‌دهنده مبتنی بر نشاسته، لابه‌لای موهایتان رخنه می‌کنند تا چربی و عرق جمع شده کف سر را از بین ببرند. پس حذف آلودگی و چربی از موها باعث می‌شود ظاهر تمیزتری داشته باشند از طرفی بیشتر شامپوهای خشک حاوی عطر هستند که همین باعث می‌شود موهای شما بعد مصرف بوی تازگی و طراوت بدهد.
این یک شامپو نیست
با توجه به جنس موهای شما، شامپو خشک به‌طرز چشمگیری باعث کمتر شدن چربی موهایتان خواهد شد اما نباید فریب نام شامپو درج شده روی این محصول را خورد؛ چراکه شامپو خشک برای پاک کردن موهایتان نیست و فقط یک جاذب چربی است که آلودگی و چربی انباشته شده لابه‌لای موها را به‌نوعی پنهان می‌کند. پس به این محصول به چشم شامپویی نگاه نکنید که کار شستن موهایتان را انجام دهد. درحقیقت باید این نکته را هم گوشزد کنیم که استفاده بیش از حد از شامپو خشک می‌تواند موجب خارش، خشکی پوست سر شود اما برای این‌که از تاثیرهای این اسپری شامپوهای خشک روی جنس موهای مختلف بدانید باید بگوییم: 
موهای چرب: بهترین گزینه استفاده از شامپوهای خشک افرادی با موهای همیشه چرب هستند. یک راه‌حل موثر و سریع برای مواقعی که مرتب کردن ظاهر و آراستگی موها نیاز به یک زمان دارد که این اسپری‌ها وارد عمل می‌شوند. در سفر، بعد از ورزش‌های سنگین و حتی در رفت‌وآمدهای روزانه هم موهای چرب بیش از حد به هم‌ریخته به نظر می‌رسند اما استفاده مکرر از شامپو خشک در تمام این شرایط اضطراری به سود سلامت موهای چرب‌تان نخواهد بود، چون نیاز است که حتما پوست سرتان را بشویید تا از مسدود شدن منافذ جلوگیری کنید.
موهای معمولی: ساختمان موهایی که جنس آن معمولی باشد تقریبا خشک است. بنابراین باید در زمان انتخاب شامپوهای خشک به دنبال محصولی مخصوص جنس موهایتان باشید تا خشکی بیش از حد موهایتان منجر به آسیب نشود. از طرفی اگر موهایی تیره‌رنگ با جنس معمولی دارید باید از انتخاب نوع پودری شامپوهای خشک صرف‌نظر کنید. در غیر این صورت دانه‌های سفید رنگ آن لابه‌لای موهایتان همانند شوره باقی خواهد ماند که ظاهر آن چندان خوشایند نخواهد بود.
موهای فر: شامپوهای خشک برای تروتازه نشان دادن ظاهر موهای فر هم کاربرد دارد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از مصرف موهایتان خشک خواهد شد. بنابراین برای شانه کردن و حالت دادن به آن ممکن است دچار مشکل شوید. یا حتی ظاهر وز و خشک بعد از مصرف این شامپو شما را به هم‌ریخته‌تر از قبل نشان دهد.
روش مصرف آن ساده و سریع است 
طریقه استفاده از شامپوهای خشک براساس جنس، حالت،بلندی و میزان رطوبت مو متفاوت است اما به‌طور معمول روش مصرف آن به این ترتیب است که باید موهایتان خشک باشد. از طرفی باید گل سر، سنجاق و هر وسیله‌ای را که با آن موهایتان را بسته یا جمع کرده‌اید، از روی سر بردارید. سپس :
اسپری را با فاصله حدود 20 تا 25 سانت دورتر از ریشه موها در زاویه بالای سرتان قرار دهید. در غیر این صورت موها با همان اولین اسپری مرطوب و خیس می‌شود و تاثیر شامپو به حداقل می‌رسد.
- شامپو را فقط روی ریشه موهای بالای سر اسپری کنید و به سراغ موهای پشت گردن، ریشه موهای کنار گوش و پشت سر نروید.
- در قدم بعدی ماساژ شامپو خشک به موهایتان را با کمک انگشتان دست آغاز کنید.
- اگر مایلید می‌توانید در آخر با استفاده از باد خنک سشوار یا قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد همزمان با خشک شدن ریشه موها، به آن حجم و حالت بهتری بدهید.
این اسپری را جایگزین حمام رفتن نکنید 
هر اندازه هم که از مزایای این روش‌های جدید بشنوید و بخوانید باز هم بهتر است تمام توجه خود را روی نکات منفی و معایب آن متمرکز کنید. این محصول اگرچه در اصطلاح یک شامپوست اما هرگز جایگزینی برای شستن موهایتان نیست. مشکل دقیقا زمانی آغاز می‌شود که استفاده از آن برای شما به یک عادت تبدیل شود در این صورت پوست و موی سرتان هر روز خشک و خشک‌تر شده، منافذ روی سر بسته و درنهایت منجر به ظاهر شدن جوش‌های دردناک، تحریک و خارش کف سر می‌شود. موها در هر شرایطی به مراقبت و توجه نیاز دارند. بنابراین استفاده از آن را به شرایط اضطراری محدود کنید تا موها از این خشکی و روش تازه چندان آسیب نبیند. به همان اندازه که شست‌وشوی زیاد به موها آسیب می‌زند، مصرف مداوم شامپوهای خشک هم می‌تواند کراتین مو را خراب و شکننده کند.
کاربرد شامپوی خشک موقعیتی است
قبل از این‌که شما را برای مصرف محدود از این شامپوها متقاعد کنیم باید بگوییم که این سبک محصولات برای برطرف کردن نیازهای افرادی با شرایط خاص مثلا افراد ناتوان حرکتی که در استراحت مطلق هستند و امکان استحمام ندارند یا افراد درگیر با بیماری‌های پوستی که تماس آب به ضرر سلامت آن‌هاست روانه بازار می‌شود اما می‌توان در شرایطی مانند مسافرت یا جلسات فوری و این چنینی به دفعات انگشت شمار از آن‌ها برای رفع نیاز کمک گرفت. در غیر این صورت مصرف آن به‌طور مداوم به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. گاهی بروز حساسیت و اگزما در کف در اثر سوءمصرف این شامپوها موجب ریزش شدید مو، بروز خارش و زخم‌های کف سر می‌شود که درمان آن بسیار مشکل خواهد بود.
نکته: اگر برای رفتن به یک جلسه مهم کاری، دورهمی دوستانه یا مهمانی خانوادگی وقتی برای رفتن به حمام نداشته باشید تا موهایتان را تمیز و زیبا کنید چه می‌کنید؟ تا به حال به استفاده از شامپوهای خشک فکر کرده‌اید؟ محصولاتی تازه وارد که برعکس شامپوهای معمولی و نرم‌کننده‌ها با اسپری مردن روی پوست سر و ریشه مو می‌نشیند تا پس از حدود 10 دقیقه ظاهر موهایتان تقریبا تمیز و مرتب به نظر برسد.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: