کد خبر: ۱۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
رئیس سازمان حاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهوری طی پیامی درگذشت زنده یاد غلامعلی بسکی (پدر طبیعت ایران) را تسلیت گفت و از وی به عنوان یکی از پیشکسوتان نیک‌اندیش حفظ طبیعت و محیط زیست در کشور یاد کرد.
در پیام تسلیت عیسی کلانتری آمده است: «بی‌تردید، اندیشه و تلاش خدمتگزاران صدیق کشور هیچگاه از یاد نخواهد رفت، و آثارش بر صفحات زرین تاریخ ایران به یادگار خواهد ماند. لیکن مشیت الهی بر این تعلق گرفته، که بهار زندگی را خزانی باشد و این بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش و یگانه راز جاودانگی است. زنده یاد دکتر غلامعلی بسکی از پیشکسوتان نیک‌اندیش حفظ طبیعت و محیط زیست در کشور بوده است و بسیاری از علما و استادان عنوان «پدر طبیعت ایران» را در توصیف او به کار می‌بردند.
صراحت، صداقت در عمل، تعهد و دردمندی نسبت به جامعه از ویژگی‌های بارز ایشان بود. او شیفته خدمت بود و تمام تلاش خود را برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست صرف کرد. از زحمات طاقت‌فرسا نمی‌آسود و همه از نیکوکاری و خیرات خدماتش برخوردار بودند. وی در طول حیات پر برکت خود، بنیادی جهانی را با عنوان مکتب «حرمت حیات» با هدف حفظ محیط زیست راه‌اندازی کرد. تأسیس بیمارستان، مدرسه تیزهوشان برای اهل روستا، خانه ریاضی و بسیاری از دستاوردهای گران‌سنگ او در جای جای کشور از یادگارهای جاودان او خواهد بود.
اینجانب به نمایندگی از جانب خانواده بزرگ سازمان حفاظت محیط زیست کشور، این ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر را به خانواده گرامی ایشان، جامعه علمی کشور و تمامی ارادتمندان این استاد ارجمند تسلیت و تعزیت عرض کرده، برای آن مرحوم غفران الهی  و علوّ درجات و برای بازماندگان،  صبر جمیل و اجر جزیل از ایزد منان آرزومندم.    
خداوندا، او اکنون در جوار رحمت تو است، به پاس خدمات ارزنده و خیراندیشانه‌اش، او را با لطف و عنایت خویش پذیرا باش و با نیکان و مقّربان درگاهت محشور گردان، همانا تو بهترین پاداش‌دهندگان هستی. زنده‌یاد دکتر بسکی با تلاش خستگی‌ناپذیر به مقصد رسید، اما مسیر و مقصودش برای ما سبزاندیشان منابع طبیعی و محیط زیست کشور همچنان ادامه خواهد داشت.»

غلامعلی بِسکی معروف به (بابا بسکی) بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار متولد شد. وی سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبد کاووس تأسیس کرد و همچنین در ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و گیاه‌خوارِ مطلق شد و زندگیِ خود را وقفِ دفاع از محیط زیست و تبلیغِ گیاه‌خواری کرد.

بابا بسکی ایران صبح روز چهارشنبه گذشته (۲۳ مرداد ۱۳۹۸) در ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن و بیماری ریوی درگذشت. او از ۶ سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری شده بود اما از ۱۶ آبان پارسال به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شده بود.

بسکی در چند دهه اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد و به پدر طبیعت ایران معروف بود. او همچنین بنیاد جهانی دکتر بسکی را با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست راه‌اندازی کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: