کد خبر: ۱۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: امسال تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده‌اند که ۹ مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مارگزیدگی بوده است.
دکتر محمد مهدی گویا با اعلام این خبر در سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین، گفت: در اصلاح نظام ثبت، موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می‌رسد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مارگزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مارگزیدگی به نصف تا سال ۲۰۳۰ بود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می‌شود، گفت: روزانه ۷۵۰۰ نفر در دنیا مارگزیده می‌شوند و روزی ۲۰۰۰ نفر نیز به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

گویا افزود: سالانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مارگزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می‌کنند، ۴۰۰ هزار نفر ناتوانی طولانی یا قطع عضو می‌شوند و ۱۴۰ هزار نفر نیز فوت می‌کنند.

بنابر اعلام وبدا، وی با اشاره به این که هر پنج دقیقه یک مارگزیدگی در دنیا رخ می‌دهد، افزود: از هر ۵۰ نفر که مارگزیده می‌شوند، یک نفر می‌میرد و پنج نفر دچار عوارض ناتوانی می‌شوند.

وی، روستائیان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از این مخاطره نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب‌های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ، عواض ناشی از مارگزیدگی است.

وی در پایان مسئولیت سه استان اصلی درگیر در سیل اخیر را به دلیل جابجایی احتمالی مارها و عقرب‌ها سنگین دانست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: