کد خبر: ۱۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
تزریق چربی چگونه به رفع پیری و جوان‌سازی صورت کمک مي‌کند ؟
روش‌های متعدد جوان‌سازی پوست این روزها برای هر معضل درمانی ارائه مي‌دهند، تا جایی که افراد با هر بودجه و امکاناتی هم مي‌توانند برای مبارزه با نشانه‌های پیری روی صورت خود یک راهکار تازه را امتحان کنند.
مثلا همین چربی‌ها که در قسمت‌های مختلف بدن وجود دارند، مي‌تواند یک درمان برای برطرف کردن چین و چروک‌های عمیق صورت، خط اخم و خنده،کم‌حجمی، نازکی لب و گونه‌دار شدن باشند. حتما حالا سوالات بی‌پاسخ زیادی در ذهن‌تان در این باره دارید. پس برای این‌که این‌بار با روش تزریق چربی به صورت بیشتر آشنا شوید، همراه با دکتر مجید میرزاخانی، متخصص پوست تمام جوانب آن را بررسی خواهیم کرد.
شقایق جعفری
کاهش کیفیت پوست با افزایش سن 
درست است که عوامل محیطی، وراثت و سبک زندگی در پیری زودرس پوست موثر است اما ظاهر شدن چین‌وچروک‌ها روی صورت با افزایش سن در اثر تحلیل روندگی رشته‌های الاستین، کلاژن و نازک شدن پوست اتفاق مي‌افتد و درنهایت استحکام و جوانی پوست از بین مي‌رود. از لحاظ پزشکی از حدود چهل‌وپنج‌سالگی تمام لایه‌های پوست شروع به تحلیل رفتن و نازک شدن مي‌کند و لایه‌های چربی به مرور از زیر پوست محو مي‌شوند. بنابراین همین روند خطوط ظریف صورت را عمیق کرده و چروک‌ها را یکی پس از دیگری متولد مي‌شوند تا درنهایت پوست استحکامش را از دست داده و با از بین رفتن قدرت و ضخامت، به بافتی آسیب‌پذیر در بدن تبدیل شود. پس همزمان با تضعیف قدرت بازسازی و ترمیم پوست، کیفیت سلامت آن هم رو به افول مي‌رود و دیگر اثری از شادابی، جوانی و نشاط در صورت باقی نخواهد ماند اما توصیه متخصصان بر این است که تا نرسیدن پیری پوست به مرحله هشدار درمان را آغاز کنید. راه‌حل‌هایی که با کمترین عوارض موثرترین نتایج را به همراه دارند.
جوان‌سازی با تزریق چربی 
اگر تا به حال درباره تزریق چربی به پوست صورت چیزی نشنیده‌اید به شما مي‌گوییم که این روش فرایندی چند مرحله‌ای دارد تا به برداشتن چربی‌ها از قسمت‌هایی از بدن خود شخص، کار پر کردن و برجسته‌سازی نواحی مختلف صورت انجام شود. شاید از دور کمی ترسناک به نظر برسد اما بد نیست بدانید که جوان‌سازی به این شیوه یکی از بی‌عارضه‌ترین روش‌هاست. چراکه چربی برداشته شده هر فرد سازگاری بیشتری با بدن او دارد. درحالی‌که ژل و انواع دیگر پرکننده‌های مصنوعی مي‌تواند سلامتی شما را با چالش مواجه کند. تزریق چربی زیر پوست روند پیری را متوقف نمی‌کند بلکه با حجم‌دهی به جهات مختلف پوست، ظاهر صورت را جوان و شاداب‌تر نشان مي‌دهد. پس درصورتی که سلامتی جسمانی‌تان تایید شود و با انجام آزمایش یا ارزیابی پزشکی شرایط تزریق چربی را داشته باشید، مي‌توانید این روش جوان‌سازی غیرجراحی را امتحان کنید.
تزریق سرپایی در کمتر از یک ساعت انجام مي‌شود 
تزریق چربی روش چندان پیچیده‌ای نیست به این صورت که طی سه مرحله کار انجام مي‌شود.
در مرحله اول پس از بی‌حسی موضعی قسمت‌های مشخص شده از بدن که معمولا شکم، ران و باسن است به‌عنوان بخش‌های گیرنده چربی با ماژیک علامت‌گذاری مي‌شود. سپس به روش لیپوساکشن به‌وسیله یک سوزن زیرپوستی مقدار چربی مورد نیاز برداشته مي‌شود. این مرحله با دقت و مهارت بسیار بالا از سوي متخصص انجام مي‌شود تا هنگام کار سلول‌های چربی و بافت آن آسیبی نبینند. حجم چربی برداشته شده در برای تزریق صورت معمولا بسیار کم است. پس به هیچ‌وجه نگران خالی شدن ناحیه‌ بدن خود از چربی و بد شکل آن نباشید.
در مرحله بعدی نوبت به خالص‌سازی چربی خارج شدن از بدن و آماده کردن برای تزریق است. چراکه برای پرکردن و جوان‌سازی صورت فقط به سلول‌های چربی نیاز داریم نه همه ترکیبات همراه آن. به همین منظور با قرار دادن لوله حاوی چربی استخراجی در دستگاه سانتریفیوژ با سرعت بسیار زیاد خالص‌سازی انجام و از موادناخالص همراه جدا مي‌شود.
در مرحله آخر هم کار تزریق و انتقال چربی به قسمت‌های مختلف صورت انجام مي‌شود. به این شکل که با تکنیک و تزریق سرنگ مخصوص، چربی وارد لایه زیرین پوست شده تا حجم آن بخش از پوست بالا رفته و خطوط و افتادگی آن برطرف شود. سوزن سرنگ حاوی چربی چندین‌بار در نواحی مختلف وارد پوست و سپس خارج مي‌شود تا چربی به خوبی داخل ناحیه مورد نیاز شود.
نیمی از چربی تزریق شده جذب بدن مي‌شود 
معمولا متخصصان کمی بیشتر از حد معمول از بدن چربی استخراج مي‌کنند، چراکه تقریبا نیمی از چربی بعد از تزریق به پوست صورت کاملا جذب بدن مي‌شود. اول به دلیل هم بافت بودن سلول‌های چربی خارج شده با بدن خود فرد و دوم به‌خاطر فعالیت و سوخت‌وساز بدن است که همواره بافت‌های ما را دچار تغییرات مي‌کند. بنابراین پزشکان برای جلوگیری از تزریق زود به‌زود و مجدد دو برابر نیاز چربی تزریق مي‌کنند. با این تدبیر حتی با تحلیل چربی که پس از مدتی رخ خواهد داد، جوانی پوست ماندگاری بالایی خواهد داشت.
تورم و کبودی چند روز بعد فروکش مي‌کند 
بعد از تزریق شاهد اولین واکنش‌های پوست خواهید بود، به این ترتیب که تورم، کبودی و کمی خونریزی در محل وارد کردن چربی به چشم مي‌خورد. این تورم گاهی تا یک هفته همراه صورت شما خواهد بود ولی به مرور شکلی کاملا طبیعی به خود مي‌گیرد. به‌طورکلی تزریق چربی یک روش ایمن در جوان‌سازی پوست است اما با وجود اين گاهی عوارضی مانند کیست چربی، آمبولی چربی، عفونت و تغییر رنگ دائمی پوست را با خود به همراه دارد. با تمام این‌ها متخصصان پوست معتقدند که چربی‌های خودتان طبیعی‌ترین و امن‌ترین ماده‌ای هستند که برای بازیابی حجم از دست رفته پوست صورت‌تان قابل استفاده است. پس با بررسی‌های اولیه و مشاوره پزشکی متعهد نگران بروز عوارض نادر این روش جوان‌سازی نباشید.
آیا واقعا موثر است ؟ 
این سوال ذهنی همه شما قبل از تزریق چربی برای بالا بردن حجم پوست خواهد بود که آیا تزریق چربی واقعا در جوان‌سازی پوست موثر است؟ نتایجی که بعد از عمل تزریق چربی به صورت مورد انتظار شماست نباید چیزی شبیه رویا باشد. چراکه قطعا هیچ روش درمانی رضایت صددرصدی شما را در پی نخواهد داشت اما مي‌توانید تا 50 درصد روی تغییرات ظاهری و جوانی پوست‌تان بعد از تزریق چربی حساب کنید. اعتقاد تمام متخصصان پوست و زیبایی بر این باور است که انتقال بافت چربی به عضلات صورت با چند تزریق خطوط عمیق صورت را ترمیم و می‌تواند موجب بهبود چروک‌ها و صاف‌تر شدن پوست صورت شود. نکته مهم‌تر این‌که تقریبا بیشتر روش‌های جوان‌سازی پوست ماندگاری بسیار پایینی دارند اما تزریق چربی ماندگاری بیشتری دارد و با توجه به شرایط فیزیکی هر فرد معمولا چند سال طول مي‌کشد که اثر آن به‌طور کامل از بین برود.
مراقبت‌های بعد از تزریق چربی دشوار و پیچیده نیست 
مهم‌ترین شرایط برای جوان‌سازی و درمان به شیوه تزریق چربی اول داشتن سلامت جسمانی، وزن مناسب و بعد سن بالای 30 سال است. بنابراین ابتدا سن و بعد مشکلات جسمانی و احتمالا بیماری‌های خود با پزشک متخصص در میان بگذارید. پس از طی مراحل ارزیابی پزشکی تزریق آغاز و حدود یک ساعت به طول مي‌انجامد. از همان ساعات اولیه شما به‌راحتی مي‌توانید کارهای روزمره‌تان را انجام دهید. بنابراین با تزریق چربی، نیازی به مدت طولانی برای استراحت کردن ندارید. فقط توصیه به انجام ندادن حرکات سنگین و استفاده از کمپرس سرد برای کنترل تورم تا چند هفته پس از انجام عمل روند بهبودی شما را تسریع مي‌بخشد. دست‌کاری کردن محل‌های تزریق، ماساژ را فراموش و تا چند روز با برگشتن صورت به شرایط ایده‌آل توصیه‌های متخصص را کاملا رعایت کنید. به این ترتیب از نتایج حاصل از این روش راضی خواهید بود.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: