کد خبر: ۱۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
محققان موفق به توسعه یک دستگاه خودکار شده‌اند که با دما نگاری مادون قرمز قادر به تشخیص بلادرنگ عفونت خون است.
به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس،‌ عفونت خون یا سپسیس که گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می‌شود، یکی از مهمترین عوامل خطر مرگ بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه است که به دلایلی غیر از بیماری‌های قلبی بستری شده‌اند و یک واکنش ایمنی خطرناک و جدی است که بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مباررزه با عفونت بوجود می‌آید و می‌تواند منجر به مرگ شود.

التهاب ناشی از عفونت خون منجر به سوراخ شدن عروق و تولید لخته می‌شود، در نتیجه جریان خون کافی به ارگان های بدن نمی‌رسد و ارگان‌ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می‌شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که قلب ضعیف شده و دچار شوک سپتیک می‌شود. در این حالت کبد، کلیه، ریه و اندام‌های حیاتی دیگر دچار نارسایی می‌شوند.
مهمترین راهکار برای درمان و کاهش مرگ و میر ناشی از سپسیس، تشخیص فوری بیماری است، به این منظور محققان دانشگاه میسوری در کلمبیا از دمانگاری مادون قرمز (infrared thermography) استفاده کرده‌اند. در این روش دوربین‌های دمانگار تابش مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی را دریافت کرده و دمانگاشت یا ترموگرام ترسیم می‌کنند.
در واقع الگوهای غیر طبیعی دمای بدن می‌تواند نشانه سپسیس در مراحل ابتدایی باشد. در این روش یک سیستم کاملا خودکار توسعه داده شده که می‌تواند تغییرات دمایی را بر مبنای دمانگار مادون قرمز محاسبه کند و عفونت را به صورت بلادرنگ تشخیص دهد.     
نتایج این مطالعه در نشریه Data Mining and Bioinformatics منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: